Stojaki rowerowe
Coraz więcej osób decyduje się na przesiadkę z samochodu lub z środków komunikacji zbiorowej na rower. Nic więc dziwnego, że stojaki rowerowe częściej pojawiają się w przestrzeni miejskiej. Znajdziemy je np. przy szkołach, urzędach, przychodniach czy galeriach handlowych. Również coraz więcej firm decyduje się na zamontowanie stojaków na rowery przy swoich siedzibach.
Stojaki rowerowe są rozwiązaniem prostym, ale bardzo praktycznym. Nie tylko pozwalają na oparcie i bezpieczne przypięcie roweru, ale też organizują przestrzeń miejską i przestrzeń parkingów rowerowych. Ustawienie stojaków jest jednym z najtańszych sposobów na to, by zapewnić miejsca postojowe dla rowerów i uniknąć samowolnego i chaotycznego przypinania jednośladów do elementów małej architektury, latarni, znaków drogowych lub innych obiektów.
Stojaki rowerowe powinny być trwale i solidnie przymocowane do podłoża. Dwa podstawowe rodzaje stojaków to prostopadłe (szeregowe) i równoległe (barierki rowerowe, odwrócona litera U).
Stojaki rowerowe – rodzaje
Barierki rowerowe (stojaki rowerowe równoległe)
Barierki są wygodne i funkcjonalne. Jeden stojak pozwala na zaparkowanie dwóch jednośladów (równolegle do ich osi, na wysokości ramy). Tego typu stojaki rowerowe mają kształt odwróconej litery U i można spotkać się z barierkami o różnym kształcie, np. z półkolistymi czy w kształcie odwróconej litery V. Stojaki rowerowe równoległe wykonane są z rur albo kształtowników (o średnicy ok. 5 – 9 cm) ze stali nierdzewnej, stalowych lub aluminiowych, a ich standardowe wymiary to ok. 60 – 80 cm wysokości, ok. 1 m długości. Jeśli postawionych jest więcej stojaków równoległych obok siebie, to odległość między sąsiadującymi barierkami rowerowymi powinna wynosić ok. 1 – 1,5 metra. Tego rodzaju stojaki rowerowe są solidnie przymocowane do podłoża (zabetonowane w podłożu lub przykręcane do niego), co jest jedną z ich największych zalet.
Stojaki rowerowe szeregowe
Stojaki rowerowe szeregowe umożliwiają zaparkowanie roweru poprzez wprowadzenie do stojaka przedniego koła jednośladu. Dla rowerzystów tego rodzaju stojaki mogą być nieco mniej wygodne w użytkowaniu. Są jednak świetnym rozwiązaniem w miejscach, gdzie jest niewiele przestrzeni. Dzięki stojakom prostopadłym można zaparkować o wiele więcej rowerów niż na tej samej przestrzeni, stosując barierki rowerowe. Tego rodzaju stojaki rowerowe wykonywane są przeważnie z kształtowników i profili stalowych, ze stali nierdzewnej lub aluminiowych i mogą mieć różną formę.