Zapory drogowe U-20 – rodzaje, zasady i wymagania

Zapory drogowe U-20 – rodzaje, zasady i wymagania

3 kwietnia 2022

Zapory drogowe U-20 należą do grupy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego stosowanych przy robotach prowadzonych w pasie drogowym. Jakie są zasady umieszczania zapór drogowych? Kiedy stosuje się zapory U-20a, U-20b, U-20c, a kiedy U-20d?

Prawidłowe zabezpieczenie miejsc, w których prowadzone są roboty drogowe

Zabezpieczenie miejsc robot drogowych

Do zabezpieczenia robót drogowych stosuje się odpowiednie znaki i urządzenia BRD, m.in. zapory U-20 w różnych odmianach (U-20a, U-20b, U-20c i U-20d). Powinny być one dostosowane do występujących utrudnień na drodze. Ważne jest również, aby zapewniały bezpieczeństwo – zarówno uczestnikom ruchu, jak i osobom wykonującym roboty. Ustawione urządzenia BRD powinny być dobrze widoczne w dzień i w nocy oraz utrzymane w odpowiednim stanie przez cały okres trwania prac prowadzonych w pasie drogowym.

Zapory drogowe U-20a i U-20b

U-20a i U-20b to zastawy drogowe pojedyncze. Stosowane są do wygradzania miejsc robót, które prowadzone są w pasie drogowym. Do wygradzania wzdłuż jezdni wykorzystuje się zapory U-20a, natomiast do wygrodzeń poprzecznych stosuje się zapory U-20b (z wyjątkiem miejsc, w których ustawia się tablice prowadzące ciągłe U-3c lub U-3d). Aby zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu, przy wygrodzeniach wzdłuż jezdni nie dopuszcza się występowania przerw w ciągu zapór.

Zapory podwójne U-20c i zapory potrójne U-20d

W przypadkach wygradzania miejsc:

  • robót prowadzonych na chodnikach,
  • ciągach pieszych,
  • ciągach pieszo-rowerowych,
  • ścieżkach rowerowych

wygradzanie powinno być wykonane zaporami drogowymi podwójnymi U-20c. Dolna krawędź dolnego pasa takiej zapory powinna znajdować się na wysokości około 0,3 m nad poziomem nawierzchni.

Do wygradzania poprzecznego jezdni dopuszcza się zapory drogowe pojedyncze szerokie U-20b. Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych, szczególnie w miejscach zwiększonego natężenia ruchu dzieci (np. w pobliżu szkół podstawowych lub przedszkoli), zaleca się stosowanie zapory drogowej potrójnej U-20d. W przypadku takiej zapory drogowej dolna krawędź dolnego pasa zapory powinna się znajdować na wysokości około 15 cm nad poziomem nawierzchni.

Zasady umieszczania zapór drogowych

Zapory drogowe, które zabezpieczają miejsce robót, powinny być umieszczane na wysokości od 0,9 m do 1,1 m, mierząc od poziomu nawierzchni drogi do górnej krawędzi zapór. Ustawiając zapory w terenie zabudowanym, należy zwrócić uwagę na widoczność. Urządzenia, które zostały umieszczone bezpośrednio na skrzyżowaniu dróg nie mogą ograniczać kierującym widoczności innych uczestników ruchu. Takie ustawienie zapór mogłoby bardzo negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo. Jeżeli konieczne jest zabezpieczenie robót na skrzyżowaniu, dopuszcza się umieszczenie zapory poniżej 0,9 m. W przypadku, gdy na zaporze należy zamontować odpowiedni znak drogowy, to jego dolna krawędź nie może znajdować się poniżej górnej krawędzi zapory.

Wymagania dotyczące zapór U-20

Jak wyglądają zapory U-20?

Zapory drogowe powinny być pokryte po obu stronach pasami białymi i czerwonymi na przemian.

Wszystkie zapory rozpoczynają się i kończą polem czerwonym. Dopuszczalne długości zapór drogowych: 750, 1250, 2250, 2750 mm.

Odblaskowość

 Zapory drogowe U-20 służące do wygradzania części jezdni powinny mieć lica wykonane z folii odblaskowej i mogą być dodatkowo wyposażone w elementy odblaskowe oraz lampy ostrzegawcze. Dzięki temu urządzenia BRD są dobrze widoczne z dużo większej odległości, zarówno dla kierowców samochodów, jak i innych uczestników ruchu. Pozwala to wyeliminować lub znacząco zredukować występowanie niebezpiecznych sytuacji.

Zapory służące do wygradzania części jezdni

W przypadku, gdy wykopy w jezdni są głębsze niż 0,5 m lub jeśli na jezdni pozostawione są maszyny drogowe, za zaporami drogowymi ustawionymi prostopadle do osi jezdni należy stosować osłony energochłonne lub pryzmy piasku. Zgodnie z przepisami zapory U-20 wykorzystywane do wygradzania części jezdni powinny być zawsze wyposażone w elementy odblaskowe oraz w elementy ostrzegawcze.

Z jakich materiałów powinny być wykonane zapory drogowe?

Zapory drogowe muszą być wykonane z materiału niestanowiącego zagrożenie dla osób i mienia. Zapory powinny mieć naroża wyokrąglone promieniem Rmin. = 30 mm. Zaleca się stosowanie zapór drogowych wykonanych z tworzyw sztucznych.

Zapory drogowe U-20

Znak ostrzegawczy A-14

Do oznakowania robót drogowych stosuje się znak ostrzegawczy A-14. Czytelny piktogram ostrzega o zbliżaniu się do miejsca, w których kierujący pojazdem może spotkać osoby pracujące na drodze lub przeszkody, takie jak np. maszyny i materiały znajdujące się na drodze i utrudniające ruch. W zależności od warunków lokalnych znak A-14 może być stosowany łącznie z innymi znakami pionowymi, poziomymi, sygnalizacją świetlną lub urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nie tylko zapory U-20. Jakie jeszcze urządzenia BRD stosuje się do zabezpieczania robót?

  • Tablice kierujące U-21 – stosowane do oznaczania krawędzi zawężonego pasa ruchu; pasa ruchu z załamaniami w planie; zajętego, zaniżonego lub zawyżonego pobocza, pasa awaryjnego lub dzielącego (w przypadku zawężania pasa bezpieczeństwa).
  • Taśmy ostrzegawcze – pozwalają szybko zabezpieczyć miejsce robót; można je stosować jedynie do wygradzania miejsca robót znajdujących się poza jezdną, w miejscach nieprzeznaczonych do ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu pieszych.
  • Pachołki drogowe – urządzenia BRD o szerokim zastosowaniu; przydatne m.in. przy doraźnym oznaczaniu miejsc niebezpiecznych, wygrodzeń wzdłuż jezdni wyłączonych z ruchu czy wyznaczania toru jazdy pojazdów.
  • Tablice uchylne U-24 z elementami odblaskowymi – wykorzystywane do tymczasowej organizacji ruchu dla uzupełnienia linii dzielących pasy ruchu przeciwbieżnego i linii dzielących współbieżne pasy ruchu.
  • Separatory ruchu – optycznie i mechanicznie rozdzielają pasy ruchu i wyznaczają krawędzi jezdni; przydatne w miejscach, w których wyznaczanie pasów ruchu znakami poziomymi jest niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
  • Tablice ostrzegawcze U-26 – tablice w biało-czerwone, odblaskowe pasy; wewnątrz tablicy umieszcza się znak ostrzegawczy A-14 (roboty na drodze).
  • Tablice zamykające (U-26a – U26d) – pokryte folią odblaskową tablice służące do zamykania pasa ruchu (np. w związku z prowadzonymi robotami drogowymi), mocowane do pojazdów; na tablicy zamykającej pas ruchu umieszczane są znaki C-9, C-10 lub C-11.
  • Tablice wcześnie ostrzegające U-27 – ostrzega kierowców o zbliżaniu się do niebezpiecznego miejsca; ustawiana 400 m przed miejsce niebezpiecznym; stosowana jedynie na drogach szybkiego ruchu.
  • Kładki dla pieszych – wykorzystywane w sytuacji, gdy konieczne jest udostępnienie pieszym przejścia nad wykopami przy pracach drogowych.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: