Zasady umieszczania znaków drogowych pionowych

Zasady umieszczania znaków drogowych pionowych

1 kwietnia 2022

Ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne, kierunku i miejscowości, uzupełniające – jakie są zasady umieszczania znaków drogowych pionowych?

Tak ważne dla bezpieczeństwa ruchu znaki drogowe nie mogę być umieszczane przypadkowo. Przepisy szczegółowo określają, jakie są zasady ustawiania znaków, na jakich konstrukcjach mogą być montowane tarcze, jak wysoko i w jakiej odległości od jezdni powinny się znajdować. Związana jest z tym kwestia obowiązywania znaków drogowych. Kiedy znak drogowy nie spełnia wymagań i nie jest postawiony legalnie (bez zachowania procedur) może być uznany za nieważny.

Ogólne zasady umieszczania znaków drogowych

Ogolne zasady umiesczania znakow drogowych

Gdzie powinny znajdować się znaki drogowe? Po prawej stronie jezdni? Po lewej? A może nad pasami ruchu? Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Zgodnie z zapisami znajdującymi się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń BRD i warunków ich umieszczania na drogach znaki drogowe umieszcza się w następujący sposób:

  1. Po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią – jeśli dotyczą jadących wszystkimi pasami ruchu.
  2. Nad poszczególnymi pasami ruchu – jeśli dotyczą jadących tylko tymi pasami ruchu.
  3. Po lewej stronie jezdni:
  4. samodzielnie – jeżeli dopuszczają to przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych;
  5. jako powtórzenie znaków umieszczonych po prawej stronie na drogach dwujezdniowych, których jezdnie posiadają więcej niż jeden pas ruchu, przy czym jako obowiązkowe – dotyczy to znaków ostrzegawczych (typu A), z znaków zakazu kategorii B (z wyjątkiem znaków B-35 do B-38), G oraz znaków D-6, D-6a, D-6b.
  6. na drodze jednokierunkowej, przy czym jako obowiązkowe – dotyczy to znaków D-6, D-6a, D-6b oraz znaków kategorii G.
  7. Na jezdni – jeżeli droga jest zamknięta dla ruchu lub ruch na niej jest ograniczony.
  8. Na wysepkach w obrębie skrzyżowań – jeżeli znak nakazu wskazuje obowiązek jazdy w określonym kierunku.
  9. Na drogach dla rowerów.

Jeśli znak po lewej stronie jezdni jest powtórzeniem znaku umieszczonego po prawej stronie, to powinien znajdować się w tym samym przekroju poprzecznym drogi – chyba że warunki lokalne to uniemożliwiają lub szczegółowe zasady umieszczania znaków drogowych mówią inaczej.

Konstrukcje wsporcze

Znaki drogowe się na konstrukcjach wsporczych – np. na słupkach, ramach, wysięgnikach, konstrukcjach bramowych, wykonanych z materiałów trwałych. Co ważne, konstrukcje wsporcze powinny posiadać aprobaty techniczne oraz certyfikaty potwierdzające zgodność z Polską Normą (dotyczącą bezpieczeństwa konstrukcji wsporczych). Do umieszczania znaków dopuszcza się również wykorzystywanie słupów linii telekomunikacyjnych, latarń, słupów trakcyjnych, masztów sygnalizatorów oraz ścian budynków i elementów konstrukcyjnych obiektów inżynierskich.

Odległość między znakami drogowymi

Znaki nie mogą być ustawiane bezpośrednio jeden za drugim. Mogłoby to negatywnie wpłynąć na czytelność oznakowania, a tym samym na bezpieczeństwo na drodze. Zgodnie z obowiązującymi przepisami następny znak powinien być umieszczony za poprzedzającym w odległości co najmniej:

  • 50 m na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 90 km/h;
  • 20 m na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h;
  • 10 m na pozostałych drogach.

Dwa lub trzy znaki na jednym słupku

Jeżeli ze względów lokalnych istnieje konieczność zastosowania dwóch lub trzech znaków na jednym słupku lub wysięgniku, można je umieszczać w układzie poziomym lub pionowym. Jaka jest kolejność umieszczania znaków drogowych na jednym słupie? W przypadku dwóch znaków w układzie pionowym możliwe są zestawienia (pierwszy podany znak – u góry, drugi – na dole):

  • znak D-1 + znak ostrzegawczy / znak zakazu / znak nakazu / znak informacyjny / znak uzupełniający;
  • znak A-7 + znak ostrzegawczy / znak zakazu / znak nakazu / znak informacyjny / znak uzupełniający;
  • znak ostrzegawczy + znak ostrzegawczy / znak zakazu / znak nakazu / znak informacyjny / znak uzupełniający;
  • znak zakazu + znak zakazu / znak informacyjny / znak uzupełniający;
  • znak zakaz skrętu + znak uzupełniający wskazujący objazd;
  • znak nakazu + znak informacyjny / znak uzupełniający.

Na jednym słupku mogą być zamontowane maksymalnie trzy znaki drogowe, ale limit ten nie dotyczy tabliczek do znaków.

Łącznie ze znakiem A-7 (ustąp pierwszeństwa) na tym samym słupku może być umieszczony tylko jeden znak ostrzegawczy albo znak zakazu albo znak nakazu albo znak informacyjny: D-2 (koniec drogi z pierwszeństwem), D-6 (przejście dla pieszych), D-6a (przejazd dla rowerzystów), D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów).

Odległość znaku od jezdni

Rozporządzenie  w sprawie warunków technicznych dla znaków i warunków ich umieszczania na drogach podaje bardzo szczegółowe wytyczne dotyczące  odległości znaków od jezdni.

Na drogach z poboczem odległość znaku od krawędzi korony  drogi nie powinna być mniejsza niż 0,5 m. Minimum pół metra od krawędzi jezdni umieszcza się znaki na drogach z poboczami gruntowymi lub od krawędzi pobocza bitumicznego – na drogach z poboczami o powierzchni twardej. Jeżeli nasyp jest szeroki, znaki mogą być ustawione w koronie drogi, w odległości nie większej niż 5 m od krawędzi jezdni.

W pasie dzielącym jezdnie dwujezdniowe –  minimum 0,5 m od zewnętrznej krawędzi opaski.

Na drodze dla rowerów – minimum 0,5 m od krawędzi tej drogi.

Na ulicach – 0,5 – 2 m od krawędzi jezdni.

Minimalna odległość ustawiania znaków od skrajnego toru linii tramwajowej, biegnącej wzdłuż drogi, to 1,95 m.

Na jakiej wysokości umieszcza się znaki drogowe?

Na jakiej wysokosci umieszcza sie znaki drogowe?

Znaki A, B, C, D, F, G:

  • obszar zabudowany – min. 2 m (2,20 m w przypadku umieszczenia znaku na chodniku);
  • poza obszarem zabudowanym – min. 2 m (1,5 m dla kilki znaków umieszczanych na jednej konstrukcji wsporczej przy braku ruchu pieszego);
  • wyjątki: znaki typu B umieszczane na elementach konstrukcji obiektów inżynierskich o obniżonej skrajni; znak F-11 – 5 m; znak F-14a, b, b – 0,5 m; znak G-1 –1,00 m na ulicach i 0,5 m – na pozostałych drogach.

Znaki E-1, E-2, E-14:

  • obszar zabudowany – min. 2 m (2,20 m w przypadku umieszczenia znaku na chodniku lub 1 m dla znaków umieszczanych w pasie zieleni poza chodnikiem lub na poboczu);
  • poza obszarem zabudowanym – min. 1 m.

Znaki E – drogowskazy w kształcie strzały – duże:

  • 0,7 m.

Pozostałe znaki z grupy E:

  • obszar zabudowany – 2 – 2,5 m (min. 2,20 m w przypadku umieszczenia znaku na chodniku lub 1 m dla znaków umieszczanych w pasie zieleni poza chodnikiem lub na poboczu);
  • poza obszarem zabudowanym – min. 2 m.

Znaki umieszczane nad jezdnią:

  • 5 m.

Znaki umieszczane na lub za urządzeniami BRD:

  • 0,9 – 1,2 m.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: