Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów
Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów – jakie urządzenia BRD stosuje się, aby ograniczać lub eliminować niebezpieczeństwa, na jakie narażeni są piesi i rowerzyści?
Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów to urządzenia BRD stosowane w celu wyeliminowania lub ograniczenia niebezpieczeństw, na jakie narażony jest pieszy lub rowerzysta, korzystający z drogi i obiektów przy niej położonych. Mogą być wykonane z betonu lub z metalu. Dopuszcza się również urządzenia naturalne, takie jak np. gęste żywopłoty. Urządzenia stosuje się na wszystkich drogach i w ich obrębie, a także na większości obiektów leżących w ciągu tych dróg, m.in. kładkach dla pieszych, ciągach pieszych oddzielonych od jezdni czy przy ścieżkach rowerowych przebiegających przez obiekty inżynierskie.
Balustrady i poręcze
Balustrady
Balustrady U-11a stosowane są w celu zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości, jeśli powierzchnia, po której odbywa się ruch pieszych lub rowerzystów, położona jest powyżej 0,5 m od poziomu terenu. O ich barwach decyduje zarządca drogi.
Minimalne wysokości balustrad:
- 1,1 m przy chodnikach dla pieszych;
- 1,2 m przy ścieżkach rowerowych;
- 1,3 przy chodnikach dla pieszych nad liniami kolejowymi i tramwajowymi.
Poręcze
Poręcze (przymocowane do ścian) stosuje się dla zabezpieczenia ruchu pieszych przy zejściach do przejść podziemnych lub pochylniach położonych przy ścianach.
Barieroporęcze
Jeśli nie ma możliwości oddzielnego stosowania barier i balustrad (np. na obiektach mostowych), a konieczne jest zastosowanie ochrony ruchu pieszego i kołowego, możliwe jest stosowanie barieroporęczy.
Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów – ogrodzenia
Ogrodzenia U-12 (segmentowe U-12a i łańcuchowe U-12b) stosowane są, aby oddzielić pieszych od jezdni, uniemożliwić im przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych lub skanalizować ruch pieszych.
Ogrodzenia segmentowe U-12a
Ogrodzenia U-12a występują w postaci ram z prętami, siatkami, przezroczystymi płytami itp. Ich wysokość powinna wynosić od 0,8 m do 1,2 m, przy czym ogrodzenie nie może ograniczać widoczności uczestnikom ruchu. Barwa elementów ogrodzeń segmentowych jest szara lub żółta.
Umieszczane są m.in. obok jezdni, w chodnikach, na krawędzi pobocza, pasie dzielącym jezdnie czy na wysepkach przystanków tramwajowych (od strony jezdni).
Ogrodzenia łańcuchowe U-12b
Ogrodzenia U-12 b występują w postaci słupków połączonych łańcuchami. Ich wysokość powinna wynosić 1,1 m, rozstaw słupków – 1,5 m lub 2 m, strzałka ugięcia łańcucha – do 0,1 m. Dla słupków zalecana jest barwa na przemian biała i czerwona, formie pasów, a dla łańcucha – szara lub biało-czerwona. Dopuszczalne jest jednak stosowanie ogrodzeń U-12b w barwach dostosowanych do architektury otoczenia.
Ogrodzenia łańcuchowe sosowane są wzdłuż dróg (ulic), głównie w miastach o dużym ruchu pieszych, oraz w obrębie skrzyżowań, na których ze względów bezpieczeństwa pieszych konieczne jest skierowanie ich na wyznaczone przejścia.
Słupki blokujące
Słupki parkingowe blokujące U-12c mogą być wykonane z metalu, drewna lub tworzyw sztucznych. Ich wysokość powinna wynosić od 0,6 m do 0,8 m, a barwa – biało-czerwona. Dopuszczalne jest jednak stosowanie słupków blokujących w formie ozdobnej, dostosowanej do architektury otoczenia.
Słupki parkingowe wykonane z metalu charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością i trwałością. Ich solidna konstrukcja sprawia, że są one doskonałym rozwiązaniem tam, gdzie wymagana jest ochrona przed wandalizmem lub dużym obciążeniem. Słupki metalowe mogą być dodatkowo wzmocnione, co zapewnia im jeszcze większą stabilność. Dzięki temu są idealnym wyborem dla miejsc o intensywnym ruchu pojazdów, gdzie konieczne jest zapewnienie skutecznej kontroli nad parkowaniem.
Słupki drogowe plastikowe z tworzywa sztucznego, takiego jak PCV, cechują się lekkością oraz odpornością na warunki atmosferyczne, mogą być więc dostosowane do estetyki otoczenia, jednocześnie zapewniając niezbędną funkcjonalność. Ich montaż jest szybki i prosty, co sprawia, że są popularnym wyborem w przypadku miejsc wymagających szybkiej interwencji lub tymczasowej kontroli parkowania.