Znaki kolejowe dla maszynisty
Znaki kolejowe dla maszynisty – wskaźniki oraz znaki kolejowe i ich znaczenie określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jakie oznaczenia kolejowe stosuje się w Polsce?
Znaki kolejowe dla maszynisty w Polsce – opis
Wskaźniki kolejowe to znaki przekazujące polecenia, nakazy i informacje związane z ruchem kolejowym – za pomocą napisów i symboli umieszczonych na tablicach, wyświetlanych przez latarnie lub inne układy świetlne, a także poprzez ustalony kształt i formę.
Sygnały i znaki kolejowe informacyjne podają maszyniście ważne informacje wpływające na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Kolejowe znaki drogowe dzielą się na:
- wskaźniki zwrotnicowe (WZ), które określają kierunek jazdy po zwrotnicy i zwierają informacje dotyczące jej ułożenia;
- wskaźniki dotyczące sieci trakcyjnej (We), które zobowiązują maszynistę do prowadzenia elektrycznego pojazdu trakcyjnego w określony sposób;
- pozostałe przytorowe znaki kolejowe PKP / wskaźniki ogólnokesploatacyjne (W).
Znaki na kolei – wskaźniki zwrotnicowe
Wskaźniki zwrotnicowe to znaki kolejowe na torach, które sygnalizują o aktualnym położeniu zwrotnic rozjazdów zwyczajnych, łukowych jedno- i dwustronnych oraz rozjazdów krzyżowych. Mogą być wykonane w postaci latarń mechanicznych z podświetlanych szkłem koloru mlecznego, latarń elektrycznych z białymi światłami lub tarcz nieoświetlonych. Jeżeli stosowane są nieoświetlone tarcze, zaleca się, aby były one odblaskowe.
Znaki kolejowe z opisem – co oznaczają poszczególne wskaźniki zwrotnicowe?
Zwrotnicowe znaki kolejowe – znaczenie
- Wz1 – Jazda na wprost – zwrotnica nastawiona w kierunku prostym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku o większym promieniu dla jazdy na ostrze lub z ostrza.
- Wz2 – Jazda na ostrze – zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, przy rozjazdach łukowych jednostronnych – w kierunku łuku o mniejszym promieniu, przy rozjazdach dwustronnych łukowych – po jednym z łuków.
- Wz3 – Jazda z ostrza – zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, przy rozjazdach łukowych jednostronnych – w kierunku łuku o mniejszym promieniu.
- Wz4 – Jazda z ostrza – zwrotnica rozjazdu dwustronnego łukowego nastawiona do jazdy z lewego albo z prawego toru.
Znaki pociągowe – wskaźniki stosowane na rozjazdach krzyżowych podwójnych
- Wz5 – Jazda po prostej w prawo – jazda w kierunku prostym z lewego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem.
- Wz6 – Jazda po prostej w lewo – jazda w kierunku prostym z prawego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem.
- Wz7 – Jazda po łuku w lewo – jazda w kierunku zwrotnym z lewego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem.
- Wz8 – Jazda po łuku w prawo – jazda w kierunku zwrotnym z prawego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem.