Stojaki na rowery: wymiary, ceny i rodzaje – gdzie kupić miejskie stojaki rowerowe?
Coraz więcej osób decyduje się na przesiadkę z samochodu lub z środków komunikacji zbiorowej na rower. Nic więc dziwnego, że stojaki rowerowe częściej pojawiają się w przestrzeni miejskiej. Znajdziemy je np. przy szkołach, urzędach, przychodniach czy galeriach handlowych. Również coraz więcej firm decyduje się na zamontowanie stojaków na rowery przy swoich siedzibach lub postawienie wiaty na rowery. Gdzie można kupić stojaki do rowerów, jakie są ich rodzaje i jaka jest ich cena?
Stojaki na rowery są rozwiązaniem prostym, ale bardzo praktycznym. Nie tylko pozwalają na oparcie i bezpieczne przypięcie roweru, ale też organizują przestrzeń miejską i przestrzeń parkingów rowerowych. Ustawienie stojaków jest jednym z najtańszych sposobów na to, by zapewnić miejsca postojowe dla rowerów i uniknąć samowolnego i chaotycznego przypinania jednośladów do elementów małej architektury miejskiej, latarni, znaków drogowych lub innych obiektów. Ciekawym rozwiązaniem są również wiaty rowerowe. Pod specjalnie przygotowanym zadaszeniem ze stojakami można spokojnie zostawić jednoślad, nie martwiąc się o złe warunki pogodowe.
Stojaki na rowery a ich rodzaje i wymiary
Stojaki rowerowe powinny być trwałe (odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych i na korozję) i solidnie przymocowane do podłoża.
Producenci oferują dwa podstawowe rodzaje stojaków:
- prostopadłe (szeregowe)
- i równoległe (barierki rowerowe, odwrócona litera U).
Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Przed kupnem i zamontowaniem stojaków warto sprawdzić, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje i gdzie najlepiej się sprawdzą. |
Barierki rowerowe (stojaki rowerowe równoległe)
Barierki są wygodne i funkcjonalne. Jeden stojak pod rower pozwala na zaparkowanie dwóch jednośladów jednocześnie (równolegle do ich osi, na wysokości ramy). Tego typu stojaki mają zazwyczaj kształt odwróconej litery U , przy czym można spotkać się z barierkami o różnym kształcie, np. z półkolistymi czy w kształcie odwróconej litery V.
- Stojaki rowerowe równoległe wykonane są z rur albo kształtowników (o średnicy ok. 5 – 9 cm) ze stali nierdzewnej, stalowych lub aluminiowych, a ich standardowe wymiary to ok. 60 – 80 cm wysokości i ok. 1 m długości.
- Jeśli postawionych jest więcej stojaków równoległych obok siebie, to odległość między sąsiadującymi barierkami rowerowymi powinna wynosić ok. 1 – 1,5 metra. Taka przestrzeń pozwala na bezproblemowe zapięcie jednośladu do stojaka.
- Barierki rowerowe są solidnie przymocowane do podłoża (zabetonowane w podłożu lub przykręcane do niego) i pozwalają wygodnie przypiąć do stojaka ramę, co jest jedną z ich największych zalet.
Stojaki rowerowe szeregowe
Innym rodzajem stojaków do rowerów są stojaki szeregowe. Umożliwiają one zaparkowanie roweru poprzez wprowadzenie do stojaka przedniego koła jednośladu.
- Dla rowerzystów mogą być nieco mniej wygodne w użytkowaniu, są jednak świetnym rozwiązaniem w miejscach, gdzie jest niewiele przestrzeni (np. parkingi o niewielkiej przestrzeni, klatki schodowe).
- Dzięki stojakom prostopadłym można zaparkować o wiele więcej rowerów niż na tej samej przestrzeni, stosując barierki rowerowe.
- Stojaki szeregowe wykonywane są przeważnie z kształtowników i profili stalowych, ze stali nierdzewnej lub aluminiowych i mogą mieć różną formę.
Parkingi rowerowe
Parkingi rowerowe, czyli miejsca wyposażone w specjalne stojaki, gdzie można zostawić – na dłuższy lub na krótszy czas – jednoślad, stają się nieodłącznym elementem krajobrazu miast. Stojaki mogą być montowane na chodnikach, w specjalnych zatoczkach lub na miejscach parkingowych dla samochodów. Mogą być zadaszone (specjalne wiaty rowerowe) lub odkryte. W przypadku miejsc postojowych wyznaczonych na chodnikach należy zadbać, by przestrzeń przeznaczona na rowery nie wpływała negatywnie na poruszanie się pieszych. Natomiast stojaki rowerowe ustawione na miejscach parkingowych dla samochodów powinny być osłonięte elementami małej architektury miejskiej. Dzięki takiemu rozwiązaniu jednoślady będą chronione przed uszkodzeniem przez samochody, a te z kolei nie będą mogły zajmować miejsc wyznaczonych na postój rowerów.
Parkingi rowerowe powinny być usytuowane w łatwo dostępnych, dobrze oświetlonych miejscach, a korzystanie z nich bezpieczne, zarówno dla rowerzystów, jak i jednośladów. Przy projektowaniu tego rodzaju przestrzeni należy uwzględnić m.in. odległość parkingu rowerowego od miejsca docelowego. Zasadniczo stojaki powinny znajdować się jak najbliżej obsługiwanego obiektu.
Jeśli chodzi o parkingi przeznaczone głównie do krótkotrwałego postoju, optymalna jest odległość ok. 10 metrów od wejścia do budynku, przy czym nie powinien być zlokalizowany dalej niż 25 metrów. |
Jeśli budynek ma kilka wejść, stojaki powinny być odpowiednio rozstawione przy każdym z nich. Ważny jest również dogodny dojazd do parkingu i usytuowanie w pobliżu ścieżek rowerowych. Wielkość parkingu rowerowego powinna być uzależniona m.in. od wielkości obiektu i charakteru, przy którym jest usytuowany.
Liczba miejsc postojowych dla rowerów
Nie ma ogólnokrajowych przepisów, które określałyby optymalną liczbę miejsc postojowych na parkingu dla rowerów. W Gdańsku reguluje to Zarządzenie Nr 432/12 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 23 marca 2012 r. Informacje na ten temat znaleźć można w załączniku nr 2 do Rozporządzenia.
Liczba miejsc na parkingu rowerowym dla wybranych obiektów
Rodzaj funkcji | Podstawa odniesienia | Miejsca postojowe dla rowerów |
Domy studenckie, internaty | 10 pokoi | Min. 10 |
Obiekty handlowe o pow. sprzedaży do 2000 m2 | 1000 m2 pow. sprzedaży | Min. 20 |
Obiekty handlowe o pow. sprzedaży powyżej 2000 m2 w budynkach wielokondygnacyjnych | 1000 m2 pow. sprzedaży | Min. 3, ale nie mniej niż 20 ogółem |
Obiekty handlowe, supermarkety, hale targowe, hurtownie typu cash and carry o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 w budynkach jednokondygnacyjnych | 1000 m2 pow. sprzedaży | Min. 2, ale nie mniej niż 20 ogółem |
Restauracje, kawiarnie, bary | 100 miejsc konsumpcyjnych | Min. 6 |
Biura, urzędy, poczty, banki – obiekty do 200 m2 pow. użytkowej | 100 m2 pow. użytkowej | Min. 1 |
Biura, urzędy, poczty, banki – obiekty powyżej 200 m2 pow. użytkowej | 100 m2 pow. użytkowej | Min. 1 |
Kina | 100 miejsc siedzących | Min. 4 |
Hale widowiskowe i widowiskowo-sportowe | 100 miejsc siedzących | Min. 2 |
Muzea małe do 1000 m2 powierzchni wystawienniczej | 1000 m2 pow. wystawienniczej | Min. 10 |
Muzea duże powyżej 1000 m2 powierzchni wystawienniczej | 1000 m2 pow. wystawienniczej | Min. 8 |
Szkoły średnie | 1 pomieszczenie do nauki | Min. 6 |
Szkoły wyższe, obiekty dydaktyczne | 10 studentów lub 1 pomieszczenie do nauki | Min. 4 lub min. 6 |
Szpitale, kliniki | 1 łóżko | Min. 0,1 |
Stacje paliw bez sklepu | 1 obiekt | Min. 1 |
Stacje paliw ze sklepem | 1 obiekt | Min. 2 |
Małe obiekty sportu i rekreacji | 100 m2 pow. użytkowej | Min. 2 |
Kryte pływalnie | 100 m2 lustra wody | Min. 2 |
Tereny urządzonych parków miejskich, ponadlokalnych | 1 ha | Min. 1 |
Źródło: Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 432/12 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 23 marca 2012 r.
System bike and ride
Miasta coraz częściej podejmują inicjatywy promujące środki komunikacji będące alternatywą dla transportu indywidualnego. Kampanie społeczne zachęcają mieszkańców, by zostawili samochody w garażach i przesiedli się na rowery lub zaczęli korzystać z pojazdów komunikacji zbiorowej. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest system bike and ride.
Takie parkingi pojawiają się w kolejnych polskich miastach. Zasada jest prosta – do przystanku lub stacji dojeżdża się rowerem. Tam zostawia się jednoślad na specjalnym parkingu (często zadaszonym) i przesiada do autobusu, tramwaju czy kolejki, które zawożą pasażera do miejsca docelowego, np. do pracy. Pojawiająca się infrastruktura rowerowa ułatwia dojazd do węzłów komunikacyjnych, a parkingi bike and ride są miejscem, w którym można bezpiecznie zaparkować jednoślad.
Gdzie kupić miejskie stojaki na rowery?
Stojaki rowerowe można kupić zarówno w Internecie, jak i w sklepach stacjonarnych, np. w marketach budowalnych. Przed zakupem warto zastanowić się, jak duża i jak zorganizowana będzie przestrzeń przeznaczona na postój jednośladów. Korzystanie z parkingu powinno być bezpieczne i wygodne dla rowerzystów.
Wysokiej jakości stojaki, zarówno szeregowe, jak i równoległe, znajdziesz również na Znakowo.pl. Zachęcamy do zapoznania się z całą naszą ofertą – na naszej stronie możesz zamówić m.in. znaki drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym urządzenia BRD służące do zabezpieczenia ruchu pieszych i rowerzystów.