Nierówna droga a próg zwalniający – co oznaczają znaki A-11 i A-11a?

Nierówna droga a próg zwalniający – co oznaczają znaki A-11 i A-11a?

1 grudnia 2021

Co oznaczają znaki ostrzegawcze A-11 (nierówna droga) i A-11a (próg zwalniający) i kiedy są stosowane?

Nierówna droga – znak ostrzegawczy A-11

Znak ostrzegawczy A-11 „nierówna droga” ustawiany jest przed odcinkami jezdni o dużych nierównościach, które mogą być niebezpieczne dla ruchu lub obniżają komfort jazdy. Przydatny jest w szczególności do oznakowania odcinków, na których są:

  • nierówności występujące na przejazdach kolejowych;
  • pofałdowania występujące na stromych zjazdach z mostów i wiaduktów, a także na tych obiektach;
  • niewielkie zapadnięcia się jezdni;
  • zawyżony lub zaniżony most albo przepust;
  • poprzeczny ściek lub garb;
  • wyboje;
  • poprzeczny uskok nawierzchni;
  • inne niż przełomy zniszczenia nawierzchni.

Ocena nierówności wymagających oznakowania

Na odcinkach drogi w łuku, na skrzyżowaniu lub przy dużym spadku znak A-11 powinien być ustawiony nawet przy niewielkich nierównościach. Oceniając nierówności wymagające oznakowania, należy brać pod uwagę standard drogi. Im wyższy jest jej standard, tym mniejsze nierówności powinny być oznakowane.

Próg zwalniający – znak A-11a

Znak A-11a ostrzega kierowców, że na jezdni znajduje się próg zwalniający. Na odcinku drogi, na którym zastosowano tego rodzaju urządzenia BRD, prędkość powinna być ograniczona do wartości, przy której następuje łagodny przejazd przez próg.

Jeżeli progi zwalniające znajdują się w strefie ograniczonej prędkości (znak B-43) lub w strefie zamieszkania (znak D-40), a przejazd przez nie może odbywać się z prędkością większą lub równą ustalonej dla tej strefy, to wówczas nie trzeba stosować znaków B-33 (ograniczenie prędkości).

Progi zwalniające i progi podrzutowe

Progi zwalniające U-16 i progi podrzutowe U-17 to urządzenia BRD stosowane w celu fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów samochodowych. Można je wykorzystywać jedynie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości, a inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność nie jest wystarczająca.

Progi zwalniające w formie wygarbienia można stosować w obszarze zabudowanym, na drogach następujących klas technicznych: lokalna (L), dojazdowa (D), wyjątkowo zbiorcza (Z). Aby nie dopuścić do najeżdżania na próg z nadmiernie niebezpieczną prędkością, często stosuje się geometryczne lub techniczne elementy wymuszających zmniejszenie prędkości (np. poprzeczne przegrody, wysepki, kwietniki itp.).

Progi podrzutowe można stosować poza drogami publicznymi:

  • na obszarach o ograniczonej dostępności lub na obszarach zamkniętych;
  • przy wjazdach na parkingi, tereny zakładowe itp.;
  • na parkingach i innych terenach – jako środek dyscyplinujący ruch wewnętrzny.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: