Substancje chemiczne w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy
Substancje chemiczne w miejscu pracy powodują potencjalne zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników. Jakie działania powinien podejmować pracodawca, aby zapewnić zatrudnionym bezpieczne warunki pracy?
Substancje chemiczne w miejscu pracy a Kodeks pracy
Zgodnie z Kodeksem pracy stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie jest dopuszczalne, ale tylko wówczas, gdy w miejscu pracy stosuje się środki zapewniające pracownikom ochronę ich zdrowia i życia.
Niedopuszczalne jest stosowanie substancji chemicznych oraz ich mieszanin, które nie są odpowiednio oznakowane. Ważne, by oznakowanie było widoczne i umożliwiało identyfikację substancji lub mieszaniny. Stosowanie substancji oraz mieszanin niebezpiecznych i stwarzających niebezpieczeństwo nie jest dopuszczalne bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin, kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem.
Właściwe oznakowanie
W myśl Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. substancja lub mieszanina stwarzająca zagrożenie i zawarta w opakowaniu musi być opatrzona odpowiednią etykietą. Etykieta musi zawierać następujące elementy:
- nazwę, adres, numer telefonu dostawcy lub dostawców;
- nominalną ilość tej substancji lub mieszaniny w pakunkach udostępnianych ogółowi społeczeństwa, chyba że ilość ta określona jest gdzie indziej na opakowaniu;
- identyfikator produktu;
- piktogramy chemiczne CLP (GHS) określające rodzaj zagrożenia (jeśli dotyczy);
- hasła ostrzegawcze (jeśli dotyczy);
- zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia (jeśli dotyczy);
- zwroty wskazujące środki ostrożności (jeśli dotyczy);
- sekcję z informacjami uzupełniającymi.
Eliminacja ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym
Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalenie, czy występujące substancje chemiczne w miejscu pracy stwarzają zagrożenie oraz dokonania i udokumentowania oceny ryzyka zawodowego. Ryzyko zawodowe należy eliminować lub ograniczać zgodnie z ogólnymi przepisami BHP, w szczególności poprzez:
- odpowiednie zaprojektowanie i organizację pracy;
- dostarczenie odpowiedniego wyposażenia dla prac z czynnikami chemicznymi oraz stosowania procedur utrzymania ruchu, które zapewnią ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracowników w miejscu pracy;
- zmniejszenie do minimum liczby pracowników narażonych lub którzy mogą być narażeni na czynniki chemiczne w miejscu pracy;
- zmniejszanie do minimum czasu i poziomu narażenia na czynnik chemiczny;
- odpowiednią higienę miejsca pracy;
- zmniejszanie do minimum ilości czynnika chemicznego wymaganego w procesie pracy;
- stosowanie właściwych procedur pracy;
- właściwe stosowanie urządzeń i sprzętu w pracach z czynnikiem chemicznym.