Włączanie się do ruchu – najważniejsze zasady
Kiedy, w świetle przepisów, ma miejsce włączanie się do ruchu i jakich zasad należy przestrzegać, wykonując manewr.
Na czym polega włączanie się do ruchu?
O manewrze włączania się do ruchu mówi art. 17 Kodeksu drogowego. Zgodnie z nim włączanie się do ruchu następuje przy:
- rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się, które nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego (włączaniem się do ruchu nie jest więc np. ruszanie ze skrzyżowania po zapaleniu się zielonego światła, ruszanie po otwarciu szlabanu);
- wjeżdżaniu:
- na drogę z nieruchomości, obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną (czyli np. ze stacji benzynowej, parkingu, zajazdu lub innego obiektu gastronomicznego, prywatnej posiadłości, drogi wewnętrznej);
- na drogę ze strefy zamieszkania;
- na drogę twardą z drogi gruntowej;
- na drogę z pola;
- na jezdnię z pobocza, chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
- na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów – z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
- pojazdem szynowym – na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
Włączaniem się do ruchu nie jest zmiana pasa (z wyjątkiem pasa powolnego) i wjazd z drogi podporządkowaną na drogę z pierwszeństwem.
Włączanie się do ruchu – zasady
Przy włączaniu się do ruchu kierowca ma obowiązek:
- zachować szczególną ostrożność,
- ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu.
Czy trzeba przepuścić autobus włączający się do ruchu?
Przepisy jasno mówią, że zbliżając się do przystanku autobusowego lub trolejbusowego na obszarze zabudowanym, kierowca ma obowiązek zmniejszyć prędkość, a jeśli to konieczne – zatrzymać się, umożliwiając kierowcy autobusu lub trolejbusu włączenie się do ruchu, jeżeli kierunkowskazem sygnalizuje on zamiar zmiany pasa ruchu lub wyjechania z zatoki na jezdnię.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku autobusu szkolnego. Zbliżając się do miejsca postoju takiego autobusu, kierowca ma obowiązek:
- zatrzymać się (o ile kierujący autobusem podał sygnał zatrzymania),
- zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, jeśli kierowca autobusu sygnalizuje zamiar wjazdu na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu.
Zarówno w przypadku autobusu miejskiego, jak i autobusu szkolnego, kierowca takiego pojazdu może wjechać na sąsiedni pas ruchu dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.