Sygnalizacja wahadłowa

Sygnalizacja wahadłowa

11 października 2022

Ze względu na przeznaczenie wyróżnia się różne rodzaje sygnalizacji świetlnej, np. sygnalizacja ostrzegawcza, na skrzyżowaniach, dla pieszych i rowerzystów, określająca sposób korzystania z pasa ruchu czy też sygnalizacja wahadłowa. Kiedy stosuje się sygnalizację wahadłową i co mówią przepisy na temat jej stosowania?

Sygnalizacja wahadłowa znajduje zastosowanie na zwężonym odcinku drogi, na którym nie jest możliwy jednoczesny ruch pojazdów w obu kierunkach. Ze względu na trwałość instalacji można ją zaliczyć do sygnalizacji tymczasowej, czyli przeznaczonej do sterowania ruchem w danym miejscu tylko przez określony czas, w związku z przejściowymi zmianami, np. robotami drogowymi.

Sygnalizacja wahadłowa – kiedy może być stosowana?

Stosowanie sygnalizacji dla ruchu wahadłowego konieczne jest na przewężeniach drogi. Ustawia się ją w miejscach, gdzie niemożliwy jest jednoczesny przejazd pojazdów w obu kierunkach, a ponadto zachodzi co najmniej jeden z poniższych warunków:

  • długość zwężonego odcinka drogi jest większa niż 50 m przy natężeniu ruchu równym co najmniej 500 pojazdów na godzinę w każdym kierunku;
  • występuje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu z innych powodów (np. pochylenia podłużne);
  • niezastosowanie sygnalizacji uniemożliwi przejazd pojazdom zobowiązanym do udzielenia pierwszeństwa.

Wymagania dla sygnalizacji wahadłowej

Przy sterowaniu ruchem wahadłowym można stosować:

  • sygnalizatory trójkomorowe – o średnicy 200 lub 300 mm;
  • sygnalizatory dwukomorowe – o średnicy 300 mm.

Sygnalizacja wahadłowa – sekwencja inna niż podstawowa

W sygnalizacjach poza skrzyżowaniami, dla sterowania ruchem wahadłowym można używać sygnałów tylko o dwóch barwach (czerwonej i zielonej) w sekwencji: czerwony – zielony – czerwony.

Znaki drogowe przed sygnalizacją wahadłową

Przed każdą sygnalizacją przenośną należy ustawić dodatkowo znak ostrzegawczy A-29 „sygnały świetlne”.

Czy sygnalizacja wahadłowa musi być wyposażona w detektor ruchu?

Sygnalizatory mogą nadawać sygnały świetlne o określonej (stałej) długości. Przepisy wskazują jednak, że jeśli odcinek, na którym obowiązuje ruch wahadłowy, jest dłuższy niż 50 m, a dodatkowo występuje znaczna zmienność obciążenia ruchem danego fragmentu w ciągu doby, obowiązkowe jest stosowanie detekcji. Dzięki temu można dostosować długość sygnału zielonego do rzeczywistego natężenia ruchu, a tym samym zapobiec tworzeniu się korków.

Ze względów praktycznych powinno się stosować detektory niewymagające wbudowania w nawierzchnię. Zaleca się stosowanie łączności bezprzewodowej pomiędzy sygnalizatorami, jednak wybrany sposób sterowania i przesyłania danych musi zapewnić bezpieczeństwo pracy systemu i uczestników ruchu.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: