Oznaczenia na drzwi – jak mogą być oznakowane drzwi do różnych pomieszczeń?
Oznaczenia na drzwi porządkują przestrzeń, przekazują istotne informacje i ułatwiają poruszanie się po budynkach. Jakie znaki i tabliczki można wykorzystać do oznakowania pomieszczeń?
Tabliczki informacyjne
Tabliczki informacyjne wskazują, jakiego rodzaju pomieszczenie znajduje się za drzwiami, na których są zamontowane. Stosuje się je m.in. w biurowcach, przedsiębiorstwach, urzędach, szkołach i różnego rodzaju instytucjach. Nie tylko porządkują przestrzeń, ale ułatwiają klientom i interesantom odnalezienie konkretnego pokoju czy działu. Umieszczenie takiej tabliczki na drzwiach zmniejsza również ryzyko, że do danego pomieszczenia, np. przeznaczonego wyłącznie dla pracowników, wejdzie osoba postronna. Tabliczki na drzwi szkolne mogą wskazywać, gdzie znajduje się gabinet dyrektora, biblioteka czy poszczególne klasy.
Piktogramy informacyjne
Jeśli chodzi o oznaczenia na drzwi, piktogramy o charakterze informacyjnym są bardziej uniwersalne i intuicyjne od tabliczek z napisami. Rysunek umieszczony na tabliczce lub naklejce jest łatwy do odczytania dla każdego i nie budzi wątpliwości, jakiego rodzaju przestrzeń znajduje się za drzwiami. Piktogramy używane są np. w takich miejscach jak dworce, lotniska itp. Sprawdzają się również do oznakowania szpitali i przychodni.
Tabliczki i naklejki do oznakowania toalet
Do oznakowania toalet wykorzystuje się piktogramy z odpowiednimi symbolami lub rysunkami, a także tabliczki z napisami, np. „WC damski/męski”, „toaleta tylko dla personelu” itp. Warto pamiętać o tego rodzaju znakach. Ułatwiają one odnalezienie w budynku łazienki, a co równie ważne – przy odpowiednio oznakowanych drzwiach użytkownicy nie mają wątpliwości, która toaleta jest damska, a która męska.
Zawieszki informacyjne
Zawieszki informacyjne bardzo dobrze sprawdzają się jako oznakowanie tymczasowe. Nie wymagają montażu – wystarczy odpowiednią tabliczkę zawiesić na klamce. Zawieszki stosowane są m.in. w hotelach, pensjonatach, ale nie tylko. Wykorzystuje się je w budynkach użyteczności publicznej, firmach, biurowcach itp. Mogą informować np. o tymczasowej sytuacji (np. „winda nieczynna”, „awaria”, „chwilowo zamknięte”) lub o wymaganym sposobie zachowania (np. „zachowaj ciszę”, „proszę nie wchodzić”). W hotelarstwie najczęściej można spotkać się z zawieszkami takimi jak „proszę posprzątać pokój” czy „nie przeszkadzać”.