Linie zatrzymania na drodze
Linie zatrzymania na drodze to linia bezwzględnego zatrzymania, linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów i linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów. Czym się różnią i jakie są zasady stosowania znaków poziomych P-12, P13 i P-14?
Linia bezwzględnego zatrzymania – stop
Znak poziomy P-12 wyznacza miejsca zatrzymania pojazdów na wlotach dróg podporządkowanych lub przed przejazdami kolejowymi, gdzie ustawiony został znak zakazu B-20 „stop”. Tego rodzaju linie zatrzymania powinny być wyznaczone w miejscach, które zapewniają kierowcom najlepszą widoczność i możliwość bezpiecznego oczekiwania.
- Przebieg linii wyznacza się wzdłuż krawędzi jezdni z pierwszeństwem, a w przypadku występowania linii krawędziowych na jezdni – wzdłuż tych linii.
- Linie maluje się na wszystkich pasach ruchu, które prowadzą do skrzyżowania.
- Przed przejazdem kolejowym linie P-12 umieszcza się prostopadle do osi jezdni lub pasa ruchu w tym samym przekroju drogi co znaki pionowe G-3 lub G-4.
- Przed przejazdem tramwajowym linie umieszcza się w odległości min. 1,5 m od skrajnej szyny toru.
Przed linią bezwzględnego zatrzymania może być umieszczony znak P-16 „napis stop”.
Linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów
Znak P-13 stosuje się, jeśli istnieje konieczność wyznaczenia miejsca zatrzymania pojazdów na wlocie drogi podporządkowanej, na której zastosowano znak ostrzegawczy A-7 „ustąp pierwszeństwa”.
Zasady i sposób umieszczania linii P-13 na wlotach dróg podporządkowanych są analogiczne jak w przypadku linii bezwzględnego zatrzymania.
Przed linią warunkowego zatrzymania może być umieszczony znak poziomy P-15 „trójkąt podporządkowania”.
Linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów
Znak P-14 umieszcza się prostopadle do osi jezdni lub pasa ruchu. Wyznacza miejsca zatrzymania pojazdów przed:
- sygnalizatorami (min. 2 m przed sygnalizatorem ustawionym obok jezdni, min. 8 m przed sygnalizatorami nad jezdnią),
- przystankami tramwajowymi bez wysepek (min. 2 m przed linią przystankową P-17),
- przejazdami tramwajowymi i kolejowymi (min. 1,5 m od skrajnej szyny toru tramwajowego),
- skrzyżowaniem na wlotach dróg równorzędnych (obowiązują analogiczne zasady jak w przypadku znaku P-12),
- przejściami dla pieszych (min. 2 m),
- przejazdami dla rowerzystów (min. 2 m),
- śluzami dla rowerów (min. 0,5 m w przypadku znaku P-14 stanowiącego krawędź śluzy dla rowerów położoną najbliżej skrzyżowania).