Słupki przy drodze – do czego służą i co oznaczają?
Słupki są nieodłącznym elementem infrastruktury drogowej. Czy wiesz, jakie pełnią funkcję? Sprawdzamy, o czego służą i co oznaczają słupki przy drodze.
Słupki ustawiane przy drogach to urządzenia BRD służące do optycznego prowadzenia ruchu. Poprawiają bezpieczeństwo i ułatwiają poruszanie się po drogach. Mogą także służyć jako nośniki innego oznakowania i przekazywać ważne informacje.
Słupki prowadzące
Biało-czerwone słupki ustawione wzdłuż dróg ułatwiają kierującym orientację co do szerokości drogi, jej przebiegu w planie oraz na łukach poziomych. Są przydatne zwłaszcza w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Zgodnie z przepisami słupki prowadzące stosuje się na drogach krajowych i wojewódzkich, a także na odcinkach dróg powiatowych i gminnych, w obrębie łuków poziomych o promieniach mniejszych niż 450 m, a zaleca się na całych ciągach tych dróg.
Rozróżnia się dwa typy słupków prowadzących:
- U-1a – ustawiane samodzielnie na poboczu,
- U-1b – montowane nad barierą ochronną.
Ponieważ słupki prowadzące muszą być dobrze widoczne, umieszcza się na nich elementy odblaskowe – bartwy czerwonej po prawej stronie jezdni i barwy białej po lewej stronie jezdni.
Biało-czerwone słupki drogowe służą nie tylko poprawie bezpieczeństwa, mogą być również nośnikiem informacji. Na słupkach mogą być umieszczane znaki z:
- informacją o pikietażu drogi,
- informacją o kierunku do najbliższego telefonu alarmowego,
- z numerem drogi.
Słupki przy drodze krawędziowe
Innym rodzajem słupków, które stosuje się do optycznego prowadzenia ruchu, są biało-zielone słupki krawędziowe U2. Słupki krawędziowe mogą być stosowane w celu bardziej precyzyjnego zlokalizowania zjazdu z drogi na skrzyżowanie z inną drogę. Tak jak słupki prowadzące, są bardzo przydatne od zmierzchu do świtu i w warunkach złej widoczności. Dokładniej określają geometrię skrzyżowania, co ma ułatwić kierowcom manewr skręcania. Tego rodzaju słupki przy drodze szczególnie przydatne w przypadku skrzyżowań i rozwidleń, gdzie istnieje ryzyko pomyłki lub dezorientacji.
Słupki przeszkodowe
Do optycznego prowadzenia ruchu służą także słupki przeszkodowe U-5. To żółte słupki, wykonane przeważnie z tworzyw sztucznych, których zadaniem jest oznaczenie przeszkód występujących na jezdni, takich jak np.
- bariery rozdzielające pasy ruchu,
- azyle dla pieszych,
- wysepki wyodrębnione krawężnikami,
- miejsca rozpoczęcia pasów dzielących jezdnie.
Stosowane są głównie na obszarach zabudowanych i umieszcza się je od strony nadjeżdżających pojazdów, na skrajnych częściach przeszkód. Na słupkach przeszkodowych mogą być zamontowane znaki nakazu – C-9, C-10 i C-11 (również jako znaki aktywne).