Znaki drogowe z czołgiem: co oznaczają żółte znaki na drodze i gdzie je kupić?
Oznakowanie drogowe ułatwia poruszanie się pojazdami i zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Warto jednak zwrócić uwagę, że niektóre znaki przewidziane są tylko dla określonych użytkowników – do takich należą dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi (żółte znaki z czołgami). Przekazują one istotne informacje o specjalnych wymogach i ograniczeniach dotyczących przekraczania obiektów mostowych. Przyglądamy się im bliżej. Wyjaśniamy, co oznacza znak z czołgiem, kiedy stosuje się znaki wojskowe i jakie wymagania muszą spełniać.
Dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi W-1 – W-7
Znaki od W-1 do W-7 (znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi) stosuje się do wskazania numeru klasy MLC obiektu. MLC (wojskowa klasyfikacja obciążenia) to znormalizowany system służący do oznakowania pojazdów i obiektów mostowych według standardów NATO. Każdemu pojazdowi kołowemu i gąsienicowemu, a także obiektom mostowy nadawany jest numer MLC. Dzięki ustawionym znakom wiadomo, jaki jest numer klasyfikacji obciążenia wojskowego danego obiektu, a tym samym, czy jest możliwość przejazdu przez ten obiekt pojazdów wojskowych określonej klasy MLC. Oznakowanie zaprojektowane zostało w taki sposób, by przekazywać jasne i jednoznaczne informacje, które kierujący muszą uwzględnić przed przekroczeniem danego obiektu. Wzory oraz zasady stosowania tych znaków określone zostały w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Przepisy wskazują, że tego rodzaju oznakowanie:
- może być ustawiane na stałe lub doraźnie,
- ustawiane jest na drogach, na których ze względu na częste wykorzystywanie przez pojazdy wojskowe istnieje konieczność wskazania klasy obiektów mostowych występujących na drodze lub wymiarów pojazdów wojskowych, które mogą przejechać przez obiekty mostowe lub tunele znajdujące się na drodze.
Rodzaje znaków dla kierujących pojazdami wojskowymi
Znaki wojskowe drogowe mają żółtą tarczę, na której znajdują się czarne piktogramy. W zależności od tego, czego dotyczą, mogą być okrągłe lub prostokątne.
Znaki wskazujące klasę obciążenia mostu – w kształcie koła.
Znaki wskazujące wymiary skrajni obiektu – w kształcie prostokąta.
Znaki wskazujące klasę obciążenia mostu (znaki z czołgami)
Przekroczenie dopuszczalnej nośności mostu może prowadzić do uszkodzeń konstrukcji i powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa. W celu poinformowania kierujących pojazdami wojskowymi o ograniczeniach związanych z nośnością mostów służą znaki W-1 – W-5. Ustawiony przed obiektem mostowym znak jasno wskazuje maksymalną klasę MLC pojazdów, które w normalnych warunkach mogą przekroczyć most.
Wymiary znaków wskazujących numer MLC
Znaki wskazujące klasę obciążenia mostu mają kształt koła o wymiarach:
- 400 mm – dla znaków wskazujących klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym,
- 600 mm – dla znaków wskazujących klasę obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym.
Gdzie umieszcza się znaki wskazujące klasę obciążenia mostu?
Znaki wskazujące klasę obciążenia mostu umieszcza się:
- na początku trasy wykorzystywanej przez pojazdy wojskowe i powtarza się je przed obiektami mostowymi leżącymi na trasie;
- w odległości do 100 m przed przyczółkiem.
Przepisy wskazują, że dla oznakowania danej trasy należy zastosować znaki wskazujące klasę dla zlokalizowania na trasie mostu o najniższej nośności.
Znaki W-1 – W-5 stosowane do wskazania klasy obciążenia mostu
- W-1 – klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
- W-2 – klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
- W-3 – klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych
- W-4 – klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
- W-5 – klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
Zasady stosowania znaków W-1 – W-5. Znak drogowy z czołgiem a inne znaki
- Znaki W-4 (z piktogramem pojazdu kołowego) i W-5 (żółty znak z czołgiem) mogą być stosowane łącznie.
- Jeśli znaki W-1, W-2, W-3 lub W-4 wskazujące dla pojazdów kołowych klasę obciążenia mostu 24 lub większą zastosowano na drodze, na której dopuszcza się ruch pojazdów, których nacisk osi pojedynczej wynosi 80 kN, to pod znakiem wskazującym klasę obciążenia mostu umieszcza się znak zakazu B-19 „zakaz wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż 8 t”.
- Jeśli znaki W-1, W-2, W-3 lub W-4 wskazujące dla pojazdów kołowych klasę obciążenia mostu 40 lub większą zastosowano na drodze, na której dopuszcza się ruch pojazdów, których nacisk osi pojedynczej wynosi 100 kN, to pod znakiem wskazującym klasę obciążenia mostu umieszcza się znak B-19 „zakaz wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż 10 t”.
Znaki wskazujące wymiary skrajni obiektu
Na niektórych odcinkach pojazdy nienormatywne mogą mieć problem z przejazdem nie tylko ze względu na ograniczenia związane z nośnością obiektu, ale również ze względu na ograniczenia wynikające z szerokości lub wysokości skrajni pionowej obiektu mostowego, tunelu itp. Dla kierujących pojazdami wojskowymi na takie ograniczenia wskazują znaki W-6 i W-7.
Znak W-6 „szerokość mostu lub środka przeprawowego”
Znak W-6 wskazuje wymiar skrajni mostu. Stosuje się go, jeśli minimalna szerokość użytkowa jezdni między krawężnikami jest mniejsza niż wynikająca z klasy obiektu mostowego.
Minimalna szerokość jezdni dla mostów o ruchu jednokierunkowym (w zależności od klasy obiektu):
- dla klas od 4 do 12 – 2,75 m,
- dla klas od 13 do 30 – 3,35 m,
- dla klas od 31 do 60 – 4 m,
- dla klas 61 i wyższych – 4,5 m.
Minimalna szerokość jezdni dla mostów o ruchu dwukierunkowym (w zależności od klasy obiektu):
- dla klas od 4 do 30 – 5,5 m,
- dla klas od 31 do 60 – 7,3 m,
- dla klas od 61 do 100 – 8,2 m.
Znak W-7 „wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu”
Znak W-7 stosuje się, jeśli wymiar skrajni pionowej na mości lub w tunelu jest mniejszy niż 4,5 m.
Znaki W-6 i W-7 a inne znaki drogowe
Znaków dla kierujących pojazdami wojskowymi W-6 i W-7 nie stosuje się, jeżeli na obiekcie zastosowano odpowiednie znaki B-15 i B-16.
Znaki wojskowe a umowa standaryzacyjna NATO
Oznakowanie dotyczące konstrukcji występujących w infrastrukturze drogowej pełni kluczową rolę w informowaniu kierujących pojazdami o występujących ograniczeniach. Jak można przeczytać w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2010 r., zgodnie z umową standaryzacyjną NATO STANAG 2021 państwa członkowskie zobowiązane są do wyznaczenia (zgodnie ze standardami NATO) wojskowej klasy obciążenia obiektów mostowych położonych w ciągach dróg publicznych. W umowie ustanowiono 16 wojskowych klas obciążenia – są one oznaczone numerami klasyfikacyjnymi od MLC 4 d0 MLC 150. Do każdego numeru klasyfikacyjnego obciążenia przyporządkowany jest hipotetyczny pojazd gąsienicowy oraz kołowy określonej klasy. Znak czołgu na żółtym tle i inne znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi wskazują, jaka jest klasa danego obiektu, znaki W-6 i W-6 wskazują na ograniczenia związane z wysokością i szerokością skrajni obiektu.
Znaki wojskowe na drodze – FAQ
Znaki drogowe od W-1 do W-7 to znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi. Informują one o ograniczeniach (związanych z nośnością, szerokością i wysokością obiektu) przy przekraczaniu mostów lub tunelów pojazdami wojskowymi – nie mają więc zastosowania w stosunku do innych uczestników ruchu.
Umowa standaryzacyjna NATO STANAG 2021 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wyznaczenia wojskowej klasy obciążenia obiektów mostowych położonych w ciągach dróg publicznych. Znaki z czołgiem i inne znaki dla kierujących pojazdami wskazują klasę MLC obiektu. Znaki W-6 i W-7 wskazują na ograniczenia ze względu na wysokość i szerokość obiektu.
Rozróżnia się dwa rodzaje żółtych znaków dla kierujących pojazdami wojskowymi – okrągłe znaki wskazujące klasę obciążenia mostu oraz prostokątne znaki wskazujące wymiary skrajni obiektu.
Nowe znaki z czołgiem dla kierujących pojazdami wojskowymi znajdziesz na Znakowo.pl. Oferujemy znaki, które spełniają wymagania określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.