Poduszki berlińskie, progi wyspowe – co to jest i dlaczego warto je stosować?
Jednym z rodzajów progów zwalniających stosowanych na drogach są progi wyspowe, czyli tzw. poduszki berlińskie. Przyglądamy się im bliżej. Wyjaśniamy, jak jest skonstruowana i co daje poduszka berlińska, czym się różni od innych spowalniaczy i kiedy warto stosować progi wyspowe.
Jak działają progi zwalniające?
Nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. W miejscach, w których kierowcy nagminnie łamią obowiązujące ograniczenia prędkości i jest to zjawisko szczególnie niepożądane, jednym ze stosowanych rozwiązań jest montaż progów zwalniających.
To urządzenia bezpieczeństwa ruchu w formie wygarbienia, odpowiednio wyprofilowanego i o specjalnej konstrukcji. Podwyższone elementy umieszczane na nawierzchni drogi mogą mieć różne kształty i wielkości. Stosuje się np. progi w formie poprzecznych listew lub w formie łagodnych wzniesień. Progi zwalniające wykonuje się z różnych materiałów, takich jak np. tworzywa sztuczne, prefabrykaty betonowe, kostka brukowa. Przeszkoda na drodze fizycznie wymusza wolniejszą jazdę.
W zależności od rodzaju progu, aby przejechać bezpiecznie i bez utraty płynności, konieczne jest zwolnienie od 18 do 30 km/h. Dopuszczalną prędkość, przy której samochód osobowy średniej wielkości może pokonać próg bez wyraźnych niedogodności ruchu i bez zagrożenia dla bezpieczeństwa, określa się mianem granicznej prędkości przejazdu. |
Przejazd przez próg z wyższą prędkością powoduje podrzucenie auta i wstrząs, co wiąże się z niedogodnościami, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do uszkodzenia pojazdu.
Rodzaje progów zwalniających
Ze względu na ukształtowanie w planie drogi stosuje się:
- progi zwalniające listwowe – wykonane w formie elementu listwowego przebiegającego przez całą szerokość drogi;
- progi zwalniające płytowe – wykonane w formie płyty przez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni jezdni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji;
- progi zwalniające wyspowe – wykonane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych na jezdni.
Poduszka berlińska, progi listwowe, progi płytowe a przepisy
Chociaż progi zwalniające wpływają na poprawę bezpieczeństwa na drogach, nie zawsze i nie wszędzie są odpowiednim rozwiązaniem. W załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach znajduje się zapis mówiący, że można je montować tylko w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których istnieje potrzeba skutecznego ograniczenia ruchu pojazdów, a inne metody albo nie mogą być stosowane, albo ich skuteczność nie jest wystarczająca. Progi można stosować jedynie w terenie zabudowanym, na drogach klasy L (lokalnych) i D (dojazdowych). W wyjątkowych przypadkach dopuszczalne jest również stosowanie ich na drogach klasy Z (zbiorczych).
Zgodnie z przepisami niedopuszczalne jest montowanie spowalniaczy na ulicach i drogach, w przypadku kursowania komunikacji autobusowej pasażerskiej – wyjątkiem są tu progi wyspowe (poduszki berlińskie).
Progów nie wolno umieszczać:
- na drogach krajowych i wojewódzkich,
- na miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu przyspieszonego (GP), ulicach głównych (G),
- na ulicach i drogach wyjazdowych pojazdów straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp.,
- na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusów komunikacji publicznej (z wyjątkiem poduszek berlińskich),
- na jezdniach innych niż bitumiczne, jeśli nie można zastosować oznakowania poziomego P-25,
- na łukach dróg i w innych przypadkach, gdy obecność progów może powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Progów zwalniających nie montuje się także na obiektach mostowych, w tunelach, nad konstrukcjami inżynierskimi, takimi jak np. przejścia podziemne, komory instalacji wodociągowych, oraz w odległości mniejszej niż 25 m od nich.
Poduszka berlińska – co to jest?
Poduszka berlińska to rodzaj progu zwalniającego, czyli urządzenia BRD wykorzystywanego w celu wymuszenia na kierowcach dostosowanie prędkości jazdy do obowiązujących na danym odcinku ograniczeń. Tego typu spowalniacze mają formę prostokątnej wypukłości, która – w odróżnieniu od tradycyjnych progów, np. progów listwowych – nie rozciąga się na całą szerokość jezdni.
Na polskich drogach najczęściej stosowane są progi wyspowe z prefabrykatów wykonanych z tworzyw sztucznych (PCV, guma) o odpowiednich parametrach. Takie progi można łatwo i szybko zamontować w odpowiednim miejscu, a w razie konieczności równie łatwo i szybko zdemontować. Wysokiej jakości tworzywa sztuczne są odporne na uszkodzenia mechaniczne i działanie niekorzystnych czynników, takich jak np. zmienne temperatury, promieniowanie UV, co zapewnia progom trwałość i długą żywotność.
Ze względów bezpieczeństwa progi zwalniające powinny być dobrze widoczne. Jeśli chodzi o poduszki berlińskie, stosuje się czerwone płyty z białymi elementami. Aby poprawić widoczność takich spowalniaczy w nocy i warunkach niedostatecznej widoczności, często białe elementy naniesione są farbą odblaskową lub wykorzystuje się w tym celu folię odblaskową.
Jak działają poduszki berlińskie i jakie są korzyści z ich stosowania?
Progi wyspowe są szczególnym rodzajem progów zwalniających, ponieważ nie zajmują całej szerokości jezdni. Co z tego wynika i dlaczego to takie ważne? Tego rodzaju konstrukcja umożliwia swobodny przejazd (bez konieczności zwalniania) autobusom i innym większym pojazdom o szerszych osiach – dlatego poduszki berlińskie stanowią wyjątek i zgodnie z przepisami mogą być stosowane na drogach, po których poruszają się autobusy miejskie. Jednocześnie progi spełniają swoją funkcję i wpływają na uspokojenie ruchu – pojazdy osobowe o mniejszym niż autobusy rozstawie kół muszą zwolnić, aby pokonać przeszkodę bezpiecznie i bez niedogodności.
Progi wyspowe są też przyjazne rowerzystom, którzy bez problemu mogą przejechać obok progu. Progi wyspowe często stosuje się w strefach ograniczonej prędkości. Są idealnym rozwiązaniem na drogach, po których poruszają się autobusy lub trolejbusy, a gdzie przestrzeganie przez kierowców ograniczeń prędkości jest szczególnie istotne (np. miejsca natężonego ruchu pieszych, okolice szkół i przedszkoli).
Poduszki berlińskie – FAQ
Poduszka berlińska to rodzaj progu zwalniającego w kształcie prostokąta. Taki próg nie biegnie wzdłuż całej szerokości jezdni, ale tworzy na niej wysepkę. Tak jak innego rodzaju progi zwalniające, poduszki berlińskie stosuje się w celu spowolnienia ruchu pojazdów i poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Poduszki berlińskie wymuszają na kierowcach wolniejszą jazdę (aby przejechać przez próg bezpiecznie i bez niedogodności, należy zredukować prędkość), ale w odróżnieniu od innych progów nie powodują spowolnienia i niedogodności dla autobusów, autokarów i innych pojazdów o szerszym rozstawie osi. Progi wyspowe mogą być stosowane na ulicach, po których poruszają się pojazdy komunikacji miejskiej, takie jak autobusy i trolejbusy. Są również przyjazne rowerzystom, którzy mogą bezpiecznie przejechać obok progu.
Duży wybór progów zwalniających różnego typu, w tym również progi wyspowe, znajdziesz na Znakowo.pl. Progi typu poduszka berlińska dostępne są w różnych wariantach (cena uzależniona jest od konkretnego modelu). Spowalniacze można zamówić z kompletem odpowiednich elementów montażowych. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!
Progi zwalniające wykorzystywane są często w miejscach, gdzie występuje wzmożony ruch pieszych, m.in. na osiedlach, w strefach zamieszkania, w okolicach szkół i przedszkoli. Często stosuje się je w strefach ograniczonej prędkości (strefa tempo 30) i przed przejściami dla pieszych.