Oznakowanie progów zwalniających
Progi zwalniające stosuje się do wymuszenia ograniczenia prędkości samochodów. Sprawdzamy, jak powinno wyglądać prawidłowe oznakowanie progów zwalniających.
Znaki pionowe
Znak A-11a „próg zwalniający”
Zgodnie z przepisami przed zamontowanymi na jezdni progami powinien być zastosowany znak ostrzegawczy A-11a.
Progi zwalniające a ograniczenie prędkości
Na odcinku drogi, na którym zastosowano progi, prędkość powinna być ograniczona do wartości, przy której następuje łagodny przejazd przez urządzenie. Wraz ze znakiem A-11a może wiec występować także znak B-33 „ograniczenie prędkości”. Jeśli jednak próg zwalniający zamontowany jest w strefie ograniczonej prędkości (znak B-43) lub w strefie zamieszkania (znak B-40), a przejazd przez urządzenie nie może odbywać się z prędkością większą lub równą ustalonej dla tej strefy, to wówczas można nie stosować znaków B-33. Przepisy wskazują, że jeśli na danym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości umożliwiającej łagodny przejazd przez próg, to przed progiem umieszcza się tylko znak A-11a z tabliczką T-1, które określa odległość od progu. W uzasadnionych przypadkach zaleca się stosowanie znaku A-11a z tabliczką T-2
Oznakowanie progów zwalniających – znak poziomy P-25 i elementy odblaskowe
Prawidłowe oznakowanie progów zwalniających to nie tylko znaki pionowe, ale również poziome. W celu oznaczenia umieszczonego na jezdni progu stosuje się znak P-25 „próg zwalniający”. Znak umieszcza się na całej szerokości powierzchni najazdowej i zjazdowej progu.
Punktowe elementy odblaskowe
W celu zwiększenia widoczności urządzenia spowalniającego można stosować białe elementy odblaskowe (min. 4 elementy) – na nawierzchni jezdni, w odległości 1 m przed progiem. Punktowe elementy odblaskowe sytuuje się liniowo, równolegle do osi progu.
Oznakowanie progów zwalniających, na których wyznaczono przejście dla pieszych
Jeśli na progu wyznaczono przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów, na powierzchni progu umieszcza się znak poziomy P-10 lub P-11. Zewnętrzna krawędź znaku P-10 lub P-11 powinna wówczas znajdować się w odległości nie mniejszej niż 0,1 m od krawędzi płaskiej powierzchni tego progu.