Pasy transportowe do mocowania ładunków – na co zwrócić uwagę?
Pasty transportowe używane są do zabezpieczania ładunków na pojazdach. Aby spełniały swoje zadanie skutecznie i bezpiecznie, muszą spełniać określone wymagania. Na co zwrócić uwagę, wybierając pas do mocowania ładunków?
Przepisy dotyczące przewozu i zabezpieczenia ładunków
Zgodnie z Kodeksem drogowym ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Ładunek na pojeździe nie może:
- powodować przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
- naruszać stateczności pojazdu,
- utrudniać kierowania pojazdem,
- ograniczać widoczności drogi lub zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które jest wyposażony.
Ładunek powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Co ciekawe, w Kodeksie drogowym znajduje się także zapis mówiący, że ładunek nie może mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
Pasy transportowe zgodne z normą PN-EN 12195-2
Według przepisów urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnianiem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. Jak wybrać odpowiednie pasy transportowe? Przede wszystkim warto postawić na pasy zgodne z unijną normą PN-EN 12195-2. Nie tylko pozwolą bezpiecznie zamocować ładunek, ale na ich etykietach będą znajdowały się wszystkie ważne informacje.
Jakie informacje zawiera etykieta?
- Nazwa producenta/dystrybutora.
- Z czego wykonany jest pas – świadczy o tym nie tylko oznaczenie, ale i kolor etykiety: kolor niebieski to PES (poliester), zielony – PA (poliamid), brązowy – PP (polipropylen).
- Dopuszczalne wydłużenie pasa [%] – zgodnie z normą PN-EN 12195-2 nie powinno przekraczać 7%.
- LC – zdolność mocowania [daN] – maskymalne obciążenie pasa, przy którym nie ulegnie on zerwaniu; na etykiecie znajdują się dwie wartości: maksymalne obciążenie w układzie prostym i maksymalne obciążenie przy mocowaniu przez opasanie.
- SHF – nominalna siła ręczna [daN] – maksymalna siła, z jaką można napiąć napinacz ręczny.
- STF – nominalna siła napięcia [daN] – siła, z jaką ładunek będzie dociśnięty do podłoża.
- Długość pasa [m].
Dlaczego warto postawić na transportowe o właściwych parametrach?
Odpowiednie zamocowanie i zabezpieczenie ładunku na samochodzie jest niezwykle ważne dla bezpieczeństwa podczas transportu. Niewłaściwie zabezpieczony ładunek może niekontrolowanie przemieszczać się, naruszając stabilność pojazdu, lub nawet spaść z pojazdu. Właściwe mocowanie pozwala także chronić ładunek przed uszkodzeniem w trakcie przewozu.