Co to jest kontrapas dla rowerów i jak powinien być oznakowany?
Kontrapas dla rowerów – sprawdź, gdzie i na jakich zasadach może być wyznaczony i jakie są zasady jego oznakowania.
Kontrapas dla rowerów a przepisy
Kodeks drogowy nie definiuje pojęcia „kontrapas dla rowerów”. Oczywiście, nie oznacza to, że kontrapasy istnieją wbrew przepisom. Czym zatem są kontrapasy i na jakiej zasadzie mogą być wyznaczane? Warto spojrzeć na definicję pasa ruchu dla rowerów. Zgodnie z zapisami ustawy to część jezdni, która przeznaczona jest do ruchu rowerów w jednym kierunku i która oznaczona jest odpowiednimi znakami drogowymi. Zapis regulujący kwestię kontrapasów znajduje się w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń BRD i warunków umieszczania ich na drogach. W punkcie 7.11.1 wskazano, że na jezdni drogi jednokierunkowej w obszarze zabudowanym, na której dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów nie jest wyższa niż prędkość określona w Kodeksie drogowym, dopuszcza się lokalizowanie pasa ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do kierunku wskazanego znakiem D-3.
Co to jest kontrapas dla rowerów?
Kontrapas dla rowerów to pas ruchu:
- wyznaczony na drodze jednokierunkowej,
- oznakowany odpowiednimi znakami pionowymi i poziomymi,
- przeznaczony do poruszania się w kierunku przeciwnym niż kierunek ruchu obowiązujący na ulicy jednokierunkowej (rowerzyści jadą „pod prąd”).
Kontrapasy mogą być wyznaczane na ulicach, na których dopuszczalna prędkość nie jest większa niż 50 km/h.
Warto pamiętać, że kontrapas nie jest ścieżką rowerową. Oznacza to, że rowerzyści mogą poruszać się po kontrapasie tylko w jednym kierunku.
Oznakowanie kontrapasów
- Kontrapas na całej długości jest wyznaczony i oddzielony od sąsiedniego pasa ruchu oznakowaniem poziomym – odpowiednią linią segregacyjną P-1c, P-1e, P-2b, P-3b lub P-4.
- Wloty kontrapasów mogą być pomalowane na czerwono.
- Pas dla rowerów oznakowuje się znakiem poziomym P-23.
- Aby wyeliminować wątpliwości co do kierunku ruchu, często na kontrapasie maluje się odpowiednie strzałki.
- Na wlotach ulic jednokierunkowych, na których wyznaczone są kontrapasy, ustawia się znak zakazu B-2 „Zakaz wjazdu” oraz znak informacyjny D-3 „Droga jednokierunkowa” – oba z tabliczkami T-22 „Nie dotyczy” z symbolem roweru.