Inteligentne przejście dla pieszych: jak działają oświetlane znaki i gdzie są stosowane?
Przejście dla pieszych powinno być miejscem, w którym przechodnie mogą bezpiecznie przekroczyć jezdnię. Niestety, nie zawsze tak jest. Jak poprawić bezpieczeństwo na pasach? Jednym ze sposobów jest montaż aktywnych przejść dla pieszych. Na jakiej zasadzie działają? W jakich miejscach w szczególności sprawdzi się inteligentne przejście dla pieszych?
Jakie znaki stosuje się do wyznaczania przejść dla pieszych?
Znak informacyjny D-6 i zebra
Zgodnie z definicją znajdującą się w Kodeksie drogowym, przejście dla pieszych to powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych i oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Do wyznaczania przejść stosuje się pionowe znaki informacyjne D-9 oraz znaki poziome P-10, czyli tzw. zebrę (pasy).
Tabliczka T-27
Jeśli przejście jest szczególnie uczęszczane przez dzieci, dodatkowo stosuje się tabliczkę T-27, czyli tzw. „Agatkę”. Ma ona kształt kwadratu o boku długości 450 mm. Na żółtym tle umieszczony jest charakterystyczny piktogram – dziewczynka trzymająca w ręku lizak. Tabliczka ostrzega kierowców, że z przejścia w znacznym stopniu korzystają najmłodsi uczestnicy ruchu, których zachowanie bywa niekiedy trudne do przewidzenia. Oznakowanie T-27 stosuje się m.in. w okolicach szkół, placów zabaw, boisk osiedlowych, domów kultury i innych placówek, w których odbywają się zajęcia dla dzieci.
„Agatka” nie jest znakiem samodzielnym – występuje zawsze ze znakiem D-6 („przejście dla pieszych) lub D-6b („przejazd dla rowerzystów). Tabliczka T-27 i znak D-6 lub D-6b mogą być umieszczone na jednej tablicy.
Znak ostrzegawczy A-16
Znaki ostrzegawcze „przejście dla pieszych” umieszcza się przed wyznaczonym na drodze przejściem, jeśli może one nie być widoczne odpowiednio wcześniej przez kierujących pojazdami lub jeśli inne względy bezpieczeństwa dyktują konieczność ostrzeżenia o przejściu.
Znak A-16 należy również stosować na drodze, na której dopuszczalna prędkość pojazdów jest większa niż 60 km/h, lub na odcinku międzywęzłowym.
Przepisy obowiązujące na przejściach dla pieszych. Kto ma pierwszeństwo?
Zgodnie z obowiązującymi do niedawna regulacjami pierwszeństwo przed pojazdami mieli piesi znajdujący się na przejściu. Przez lata różne stowarzyszenia zabiegały o zmianę przepisów – aby pierwszeństwo mieli również przechodnie, którzy zbliżają się do przejścia i wyrażają zamiar wejścia na nie. W czerwcu 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedną z istotniejszych zmian była zmiana dotycząca właśnie kwestii pierwszeństwa na przejściach dla pieszych.
Bezpieczne przejście dla pieszych – od 1 czerwca 2021 r. pierwszeństwo przed pojazdem ma:
- pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych,
- pieszy wchodzący na przejście dla pieszych (jeśli pojazdem nie jest tramwaj).
W nowych przepisach znalazł się bardzo ważny zapis dotyczący korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię (Kodeks drogowy, art. 14 pkt 8):
Zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Kiedy dozwolone jest przechodzenie przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem?
Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko ma obowiązek zachować szczególną ostrożność oraz (poza określonymi sytuacjami) korzystać z przejść dla pieszych (podziemnych i naziemnych).
Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeśli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
UWAGA: Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych dozwolone jest tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest przy tym zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść najkrótszą drogą, prostopadle do osi jezdni.
Wypadki na przejściach dla pieszych – statystyki
Okazuje się, że przejścia dla pieszych są jednym z najmniej bezpiecznych miejsc na drodze. Warto spojrzeć na statystyki. Według raportu Komendy Głównej Policji dotyczącego wypadków drogowych w 2020 r. na przejściach dla pieszych doszło do 2678 wypadków.
Z winy kierujących doszło w sumie do 20999 wypadków, a jedną z głównych ich przyczyn było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (2318 wypadków). Potrącenia pieszych, których przyczyną było niedostosowanie prędkości, miały tragiczne następstwa – niemal w co piątym z nich zginął człowiek.
Warto zwrócić uwagę również na najczęstsze przyczyny wypadków z winy pieszych:
- wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (701 wypadków);
- przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych (160 wypadków);
- wejście na jezdnię na czerwonym świetle (124 wypadki);
- wejście na jezdnię zza przeszkody (129 wypadków).
Część wypadków spowodowana jest słabym doświetleniem przejść dla pieszych. Najwięcej wypadków na przejściach ma miejsce w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy – ze względu na wcześnie zapadający zmierzch – ograniczona jest widoczność.
Aktywne przejścia dla pieszych – sposób na poprawienie bezpieczeństwa pieszych
Aktywne przejścia dla pieszych to przykład tego, w jaki sposób nowe technologie można wykorzystać do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Urządzenia wyposażone są w system czujników ruchu i lampy (aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED). Widoczność takiego oznakowanie jest znacznie większa niż oznakowania tradycyjnego – kierowcy są w stanie szybciej dostrzec, że zbliżają się do przejścia dla pieszych. Dzięki temu mają więcej czasu na to, aby zwolnić i zatrzymać się przed zebrą, na której znajduje się lub do której zbliża się pieszy.
Jak działa inteligentne przejście dla pieszych?
Tablice informacyjne D-6, znajdujące się przed aktywnym przejściem dla pieszych, wyposażone są w diody LED – na tarczy (świecący, kroczący ludzik) lub nad nią. Gdy do przejścia zbliża się pieszy, sensor ruchu uruchamia migające żółte światło ostrzegawcze na znaku i oświetlenie na pasach (jeżeli urządzenie wyposażone jest w system inteligentnego oświetlenia przejścia dla pieszych). Pulsacyjne światło ostrzega kierowców, że na pasach może znajdować się pieszy.
W przypadku aktywnego przejścia z inteligentnym systemem oświetlenia, w czasie od zmierzchu do świtu aktywowane zostają lampy oświetlające zebrę. Doświetlenie przejść dla pieszych jest ważnym elementem wpływającym na poprawę bezpieczeństwa na drodze – w przypadku braku dostatecznego oświetlenia kierowcy często nie są w stanie dostrzec pieszego na pasach odpowiednio wcześnie. Piesi wyłaniają się z ciemności nagle, gdy nie ma już czasu na reakcję.
Bardzo często przed aktywnymi przejściami montuje się specjalne maty antypoślizgowe, które mają ułatwiać hamowanie przed pasami dla pieszych.
Gdzie można stosować inteligentne przejścia?
Wyposażone w lampy ostrzegawcze znaki D-6 widoczne są z dużej odległości. Informują kierowców o zbliżaniu się do pasów i nakazują zachowanie ostrożności. Inteligentne przejścia dla pieszych na pewno sprawdzą się w miejscach szczególnie niebezpiecznych, np. w takich, gdzie często dochodzi do potrąceń pieszych. Instalację systemu warto również rozważyć na ulicach o dużym natężeniu ruchu pieszych i miejsc uczęszczanych przez osoby starsze, osoby niepełnosprawne i dzieci.
Ile kosztuje inteligentne przejście?
Aktywne przejścia dla pieszych są rozwiązaniem skutecznym i ekonomicznym. Ich koszt może być nawet dziesięciokrotnie mniejszy niż montaż sygnalizacji świetlnej. Niektóre systemy inteligentnych przejść wyposażone są w panele solarne i turbiny wiatrowe. Takie zasilanie zmniejsza koszty eksploatacji oznakowania.
Dostępne na Znakowo.pl systemy oznakowania aktywnego mają różne parametry i funkcje – poszczególne zestawy różnią się cenami. Jesteś zainteresowany kupnem? Zapraszamy do kontaktu. Wspólnie wybierzemy dla Ciebie optymalne rozwiązanie.
Aktywne znaki – nie tylko na przejściach dla pieszych. Gdzie jeszcze mogą się sprawdzić?
Aktywne oznakowanie znajduje zastosowanie nie tylko na przejściach dla pieszych. Tarcze wyposażone w diody LED są doskonale widoczne w każdych warunkach, dlatego coraz częściej wykorzystywane są przez drogowców. Na Znakowo.pl zamówisz nie tylko aktywny znak D-6, ale znacznie więcej. Na zamówienie możemy wykonać m.in.:
- aktywne znaki zakazu, np. B-20 (stop);
- aktywne znaki ostrzegawcze, np. A-7 (ustąp pierwszeństwa), A-17 (dzieci);
- aktywne znaki nakazu, np. C-9 (nakaz jazdy z prawej strony znaku);
- aktywne urządzenia BRD, np. tablice kierujące, słupki przeszkodowe, tablice rozdzielające.
Aktywne przejścia dla pieszych wyposażone są w czujniki ruchu. Gdy do przejścia zbliża się pieszy, detektor uruchamia pulsacyjne żółte światło, które informuje kierowców o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych i nakazuje zachowanie szczególnej ostrożności.
Znaki aktywne wyposażone są w świecące diody LED. Dzięki temu oznakowanie bardzo dobrze widoczne jest w każdych warunkach, również w nocy i przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych, takich jak np. mgła czy opady śniegu. Kierowcy mogą dostrzec znaki aktywne ze znacznie większej odległości niż znaki tradycyjne.
Tak, na Znakowo.pl oferujemy różne znaki aktywne, a także aktywne urządzenia BRD. Na zamówienie możemy wykonać dla Ciebie, m.in. aktywne znaki A-7, A-12, A-17, A-19, B-20, C-9 i urządzenia BRD U-3, U-4, U-5, U-6.