Jak zapewnić bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom po zmroku? 6 rozwiązań
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym. Jakie rozwiązania mogą poprawić ich bezpieczeństwo po zmroku?
Oświetlenie
Oświetlenie odgrywa fundamentalną rolę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów po zmroku.
Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Odpowiednio rozmieszczone lampy zapewniają dobrą widoczność pieszych i rowerzystów, którzy zbliżają się do zebry lub przejazdu rowerowego. Dobrze oświetlone przejścia i przejazdy to mniejsze ryzyko wypadków – kierowcy są w stanie wcześniej dostrzec osobę zbliżającą się do przejścia lub przejazdu i mają więcej czasu na reakcję. Cieką alternatywą dla tradycyjnych lamp stosowanych do doświetlenia przejść mogą być lampy solarne uliczne.
Bezpieczeństwo na chodnikach i ścieżkach. Dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych warto również zadbać o oświetlenie chodników oraz ścieżek rowerowych. Dzięki oświetleniu lepiej widoczne są nierówności nawierzchni, różne przeszkody, a także inni uczestnicy ruchu. Dodatkowo oświetlenie poprawia komfort podczas poruszania się po zmroku.
Aktywne przejścia
Skutecznym sposobem, który może być wykorzystywany do poprawy bezpieczeństwa po zmroku, jest instalowanie systemów aktywnych przejść dla pieszych i aktywnych przejazdów dla rowerzystów. Jak działają takie przejścia (przejazdy)? Odpowiedni znak D-6 wyposażony jest w lampy ostrzegawcze koloru żółtego oraz czujniki ruchu. Czujniki aktywują się, gdy użytkownik zbliża się do zebry i uruchamiają pulsujące światła.
Migające lampy są widoczne z dużej odległości i stanowią dla kierowcy wyraźny komunikat, że zbliżają się do miejsca, w którym należy zachować szczególną ostrożność. Większy dystans daje czas na właściwą reakcję i zredukowanie prędkości pojazdu przed zebrą. Aktywne przejścia i przejazdy mogą być zintegrowane z lampami ulicznymi (czujnik ruchu aktywuje światła ostrzegawcze i uruchamiają lampy, które doświetlają zebrę).
Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów
Poprawie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych, nie tylko po zmroku, sprzyja stosowanie odpowiednich urządzeń zabezpieczający ruch niechronionych uczestników ruchu. Do takich urządzeń BRD zaliczają się m.in. balustrady i poręcze, ogrodzenia U-12 oraz słupki drogowe blokujące.
- Balustrady i poręcze chronią przed upadkiem z wysokości (jeśli powierzchnia, po której odbywa się ruch pieszych i rowerzystów, położona jest powyżej 0,5 m od poziomu terenu).
- Ogrodzenia (segmentowe U-12a i łańcuchowe U-12b) oddzielają ruch pieszych od jezdni, kanalizują ich ruch i uniemożliwiają im przekraczanie jezdni w niedozwolonych miejscach.
- Słupki uniemożliwiają pojazdom wjeżdżanie na chodniki, ciągi piesze i ciągi rowerowe.
Odpowiednie oznakowanie urządzeń BRD
Dla rowerzystów poruszających się po ulicy ważna jest także widoczność urządzeń BRD ustawionych na drodze (np. w celu zabezpieczenia wykopów). Lepszej widoczności urządzeń BRD sprzyjają elementy odblaskowe oraz lampy ostrzegawcze. Rozwiązaniem mogą być wygodne w eksploatacji lampy zasilane bateriami (w razie potrzeby kluczyk do lamp zmierzchowych umożliwia szybką wymianę akumulatora).
Oznakowanie
Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe są miejscami, w których krzyżują się drogi pojazdów mechanicznych z trasami pieszych i rowerzystów, co stwarza potencjalne ryzyko kolizji. Powinny być odpowiednio oznakowane – znakami pionowymi (D-6, D-6a lub D-6c) i poziomymi (P-10, P-11), zgodnie z obowiązującymi zasadami oznakowania.
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na drogach publicznych może poprawić także obecność znaków ostrzegawczych.
- Znak A-24 „rowerzyści” ustawia się przed miejscami, gdzie rowerzyści wjeżdżają na jezdnię lub przez nią przejeżdżają.
- Znak A-30 z tabliczką „piesi” ostrzega o intensywnym ruchu pieszych po jezdni.
Uspokojenie ruchu
Stosowanie rozwiązań, które mają na celu uspokojenie ruchu, istotnie poprawia bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na drodze, w tym również po zmroku. Elementy uspokajające ruch powodują wymuszenie wolniejszej jazdy, większej koncentracji i ostrożności. Mniejsza prędkość to krótsza droga hamowania i więcej czasu na dostrzeżenie pieszego lub rowerzysty.
Spowolniony ruch jest bardziej przewidywalny, co jest szczególnie istotne przy ograniczonej widoczności. Warto również pamiętać, że mniejsza prędkość pojazdów mechanicznych ma niebagatelne znaczenie w razie, gdy dojdzie do potrącenia pieszego lub rowerzysty (mniejsze ryzyko wypadku ze skutkiem śmiertelnym, mniejsze obrażenia). Do uspokojenia ruchu wykorzystuje się różne rozwiązania, m.in. progi zwalniające, radarowe wyświetlacze prędkości, zwężenia jezdni, azyle drogowe, zmiany organizacji ruchu (np. strefy tempo 30).
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym po zmroku – FAQ
Po zmroku znacznie ograniczona jest widoczność, co utrudnia kierowcom dostrzeżenie w porę pieszych i rowerzystów. To z kolei wiąże się z większym ryzykiem wypadków.
Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe są szczególnie ważne, jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego oświetlenia. Ważne jest stosowanie odpowiedniego oznakowania (poprawie bezpieczeństwa sprzyja szczególnie oznakowanie aktywne). Dodatkowo dobrym rozwiązaniem jest uspokojenie ruchu w okolicy przejść i przejazdów.
Zgodnie z przepisami piesi muszą nosić odblaski, gdy poruszają się po drodze po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym. Rowerzyści nie muszą mieć elementów odblaskowych (odpowiednie oświetlenie powinien mieć rower). Warto jednak zawsze pamiętać o odblaskach, ponieważ zwiększają one naszą widoczność.