Jaka farba do betonu na zewnątrz, która będzie dobra i jakie są rozwiązania?
Dobra farba do przeznaczona do malowania betonu na zewnątrz charakteryzuje się dużą trwałością, przyczepnością do podłoża i odpornością na warunki atmosferyczne (np. wahania temperatur, działanie promieni UV, opady deszczu i śniegu).
- Jednak czy każda może być stosowana do nanoszenia na jezdnię oznakowania poziomego?
- Jaka farba do powierzchni zewnętrznych będzie do tego odpowiednia?
Rodzaje farb do betonu. Czy każda farba do użytku na zewnątrz może być stosowana do malowania znaków poziomych?
Jaka jest różnica między zwykłymi farbami, np. elewacyjnymi, a specjalnymi farbami drogowymi? Nawet najlepsza farba poliuretanowa do betonu na zewnątrz czy wodoszczelna i wodoodporna farba epoksydowa, może nie być wystarczająca, aby móc ją wykorzystać do aplikacji znaków poziomych – farby drogowe do betonu muszą spełniać szereg parametrów (m.in. powinny charakteryzować się odpowiednią odpornością na wysokie i niskie temperatury, przyczepnością do podłoża, odpornością na ścieranie, działanie wody i innych niekorzystnych czynników, m.in. na sól, promieniowanie UV, ważny jest również czas schnięcia).
Farby drogowe można podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- farby wodorozcieńczalne (na bazie wody, którą zastępowany jest rozpuszczalnik),
- farby rozpuszczalnikowe (jedno- lub dwuskładnikowe, trwalsze i bardziej odporne na ujemne temperatury niż farby wodorozcieńczalne),
- masy chemoutwardzalne (świetnie sprawdzają się nawet w miejscach o bardzo dużym natężeniu ruchu).
Parametry dla oznakowania poziomego w świetle przepisów
Oznakowanie poziome stosuje się w celu zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu i innych osób znajdujących się na drodze oraz usprawnienie ruchu pojazdów i ułatwienie korzystania z drogi. Umieszczane na nawierzchni jezdni znaki podłużne i poprzeczne, linie (ciągłe i przerywane, pojedyncze i podwójne), strzałki, napisy i symbole pełnią wyznaczają pasy ruchu, prowadzą ruch, wskazują lokalizację takich miejsc jak np. przystanki autobusowe czy przejścia dla pieszych, mogą mieć charakter ostrzegawczy, informujący, zakazujący lub nakazujący.
Farby i inne materiały stosowane do poziomego oznakowania dróg powinny spełniać warunki określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Wymagania dotyczące białego i żółtego oznakowania dróg określa Europejska Norma PN-EN 1436:2018-02 (Materiały do poziomego oznakowania dróg – Wymagania dotyczące poziomych oznakowań dróg dla użytkowników oraz metody badań). O właściwościach fizycznych materiałów do malowania znaków poziomych mówi norma PN-EN 1871:2021-03 (Materiały do poziomego oznakowania dróg — Farby, termoplastyczne i zimne tworzywa sztuczne — Właściwości fizyczne). Do oznakowania poziomego można stosować tylko materiały i farby posiadające odpowiednie atesty.
Farby drogowe a właściwości oznakowania poziomego
Do malowania znaków poziomych należy używać takich farb i materiałów, które zapewnią oznakowaniu:
- dobrą widocznością w ciągu całej doby,
- wysokim współczynnikiem odblaskowości (także w warunkach dużej wilgotności),
- minimalne parametry odblaskowości w całym okresie użytkowania,
- odpowiednią szorstkość (zbliżoną do szorstkości nawierzchni, na której są umieszczone),
- odpowiedni okres trwałości,
- odporność na ścieranie i zabrudzenia,
- szybką metodę aplikacji (z uwzględnieniem wymogów ekologicznych).
Podział oznakowania poziomego ze względu na grubość użytego materiału
Oznakowanie cienkowarstwowe (0,3 do 0,8 mm)
Do wykonywania oznakowania cienkowarstwowego stosuje się farby drogowe nakładane warstwą o grubości od 0,3 do 0,8 mm (na mokro). Mogą to być farby zarówno rozpuszczalnikowe, jak i wodorozcieńczalne, a także masy chemoutwardzalne nakładane na mokro.
Oznakowanie grubowarstwowe (0,9 do 3,5 mm)
Do oznakowania grubowarstwowego stosuje się masy termoplastyczne, masy chemoutwardzalne i materiały prefabrykowane.
Minimalne wymagania dla oznakowania poziomego na drogach
Właściwości | Autostrady | Drogi ekspresowe | Pozostałe drogi |
Współczynnik luminacji β(widoczność w dzień) | 0,32 | 0,32 | 0,3 |
Powierzchniowy współczynnik luminacji [mcd/lx/m2](widzialność w nocy) | 200 | 150 | 100* |
Wskaźnik szorstkości [SRT] | 50 | 50 | 45 |
Trwałość [w 10-stopniowej skali LCPC] | 6 | 6 | 6 |
*Nie dotyczy oświetlonych dróg miejskich
Trwałość farb drogowych i materiałów do oznakowania poziomego
Materiał | Grubość | Okres trwałości |
Farba rozpuszczalnikowa | 0,3 – 0,8* | 1 – 2 |
Farba wodorozcieńczalna | 0,3 – 0,6* | 1 |
Farba chemoutwardzalna | 0,5 – 0,8 | 3 |
Masa chemoutwardzalna do natrysku | 0,3 – 0,8 | 3 |
Masa chemoutwardzalna do nakładania | 1,8 – 3 | 4 |
Masa termoplastyczna do natrysku | 1 – 1,5 | 3 |
Masa termoplastyczna do nakładania | 2,5 – 3,5 | 5 |
Odblaskowa taśma prefabrykowana przyklejana na podkład | 1 – 3* | 4 |
Odblaskowa taśma prefabrykowana wbudowana w nową warstwę ścieralną w ostatnim cyklu wałowania | 1 – 3* | 5 |
*Grubość warstwy mierzona na mokro, po wyschnięciu zmniejsza się o 40 – 50%
**Grubość warstwy bez uwzględnienia garbów dla taśmy profilowanych
Farba drogowa – nie tylko do betonu. Rodzaje nawierzchni dróg
Wierzchnia warstwa jezdni powinna zapewniać komfort jazdy, a także cechować się odpowiednimi parametrami, takimi jak szorstkość, równość i odporność na działanie niekorzystnych czynników. Najpowszechniejszymi nawierzchniami utwardzanymi są nawierzchnie bitumiczne (asfaltowe) i betonowe. Większość farb drogowych nadaje się zarówno do użytku na podłożach bitumicznych, jak i betonowych.
Nawierzchnie twarde | Nawierzchnie gruntowe, m.in. |
Ulepszone: – bitumiczne, – betonowe, – z kostki. | Wzmocnione, np.: – żwirem, – żużlem. |
Nieulepszone: – brukowcowe, – tłuczniowe | Naturalne (z gruntu rodzimego). |
Aplikacja i sposób przechowywania farb drogowych
Sposób i warunki aplikacji farby drogowej można znaleźć w karcie technicznej produktu. Podłoże, na którym ma być naniesione oznakowanie poziome, musi być czyste, suche, odłuszczone, wyczyszczone z luźnych elementów, resztek farb itp. Farby nie powinny być aplikowane w czasie deszczu, temperatura otoczenia powinna wynosić powyżej 5°C, a wilgotność maksymalnie do ok. 80 – 90%.
- Znaki poziome należy nanosić w sposób wskazany przez producenta. Na karcie technicznej powinny znajdować się informacje dotyczące aplikacji (np. malowanie ręczne – wałek, pędzel, aplikacja przy użyciu maszyn – natrysk powietrzny/bezpowietrzny).
- Przed użyciem farby warto zapoznać się ze szczegółową instrukcją stosowania i czasem schnięcia (między wykonaniem oznakowania a oddaniem malowanego fragmentu jezdni do ruchu). Większość produktów umożliwia przejezdność po kilkudziesięciu minutach, w zależności od warunków pogodowych (niższa temperatura wydłuża czas schnięcia, wyższa – skraca).
- Farby do betonu i do asfaltu należy przechowywać zgodnie z zaleceniami producenta – w szczelnie zamkniętych pojemnikach, w suchych miejscach, w temperaturze od +5°C do +35°C. Pojemniki z farbami drogowymi nie powinny być narażone na działanie promieni słonecznych.
Farby do betonu w sprayu
Fluorescencyjne farby do betonu w sprayu świetnie sprawdzają się m.in. do wykonywania oznaczeń tymczasowych, np. przy robotach drogowych, w geodezji, na placach budowy, do oznaczania rurociągów, instalacji elektrycznych lub drzew przeznaczonych do wycinki.
Aerozol w puszce jest łatwy i wygodny w użyciu. Farby charakteryzują się dużą wydajnością, szybkim czasem schnięcia i trwałością, dostępne są w różnych kolorach. Mogą być aplikowane nawet na mokro i na różne nawierzchnie – nie tylko na beton, ale również na żwir, asfalt, kamień czy drewno.
Farby do betonu i ich kolory
Ponieważ znaki poziome muszą mieć określone barwy, farby drogowe dostępne są w różnych kolorach.
Biała farba drogowa do betonu na zewnątrz wykorzystywana jest do malowania linii podłużnych i poprzecznych, strzałek kierunkowych, pasów wyznaczających powierzchnie wyłączone z ruchu, pasy i stanowiska postojowe, koperty, przejścia dla pieszych, napisy, linie przystankowe, linie wyznaczające ścieżki rowerowe, a także niektóre symbole.
Kolor żółty zarezerwowany jest do oznakowania odcinków, na których obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu, niebieski stosuje się do malowania stanowisk postojowych dla osób niepełnosprawnych, zielony do miejsc postojowych przeznaczonych dla pojazdów bezemisyjnych, natomiast czerwonym maluje się m.in. powierzchnie pasów ruchu dla rowerów i przejazdy rowerowe przy przejściach dla pieszych. Czarna farba do betonu na zewnątrz pozwala zamalować istniejące znaki poziome.
Mikrokulki szklane
Dla uzyskania odpowiedniej odblaskowości oznakowania poziomego stosuje się mikrokulki szklane lub ceramiczne, którymi posypuje się świeżo pomalowaną powierzchnię. Można je stosować zarówno przy oznakowaniu cienkowarstwowym, jak i grubowarstwowym. Kulki powinny charakteryzować się współczynnikiem załamania światła powyżej 1,5. Działają one jak soczewki – zbierają światło padające z reflektorów pojazdów i odbijają je w kierunku kierowcy.
Wymagania dla mikrokulek stosowanych jako posypki w produktach do poziomego oznakowania dróg (farby, masy plastyczne, materiały termoplastyczne) określa norma PN-EN 1423:2012 (Materiały do poziomego oznakowania dróg – Materiały do posypywania – Kulki szklane, kruszywo przeciwpoślizgowe i ich mieszaniny).
Farba do betonu na zewnątrz – gdzie kupić?
Farby drogowe do betonu i asfaltu przeznaczone do malowania oznakowania poziomego znajdziesz na Znakowo.pl. W ofercie mamy wysokiej jakości produkty marki Kontur i Bandax. Farby dostępne są w pojemnikach o różnej pojemności (5, 7,5, 15, 30, 33 kg – cena uzależniona jest od wybranego wariantu).
Dostępne kolory farb: biała, żółta, czarna, niebieska, czerwona, zielona, pomarańczowa, szara.
W sprzedaży mamy również:
- fluorescencyjne farby do betonu w spray (spraye geodezyjne),
- rozpuszczalniki do farby drogowej (Kontur, Bandax),
- mikrokulki szklane.