Koniec pasa ruchu – znak informacyjny D-14
Koniec pasa ruchu – oznakowanie i przepisy dotyczące pierwszeństwa.
Koniec pasa ruchu – oznakowanie
Znaki pionowe
- W celu oznaczenia końca pasa ruchu leżącego po prawej stronie jezdni stosuje się znak informacyjny D-14 „koniec pasa ruchu”. Umieszcza się go, gdy na jezdni o co najmniej dwóch pasach ruchu w kierunku, którego dotyczy znak, kończy się prawy pas ruchu. Nie stosuje się go w celu oznakowania pasa włączania na węźle lub skrzyżowaniu. Wyjątkowo może być stosowany, jeśli warunki terenowe wymuszają zmniejszenie liczby pasów ruchu przez zakończenie prawego pasa.
- W celu oznaczenia końca lewego pasa ruchu na odcinku jezdni jednokierunkowej dwupasmowej stosuje się znak D-14a „koniec lewego pasa ruchu”. Jeśli jezdnia ma więcej niż dwa pasy ruchu, stosuje się odmianę znaku D-14a wskazującą rzeczywistą liczbę pasów.
- Dla wskazania końca dodatkowego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej stosuje się znak D-14b „koniec wewnętrznego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej”.
Znaki poziome
W celu uprzedzenia kierujących o konieczności opuszczenia pasa, na którym się znajdują, stosuje się znaki poziome:
- P-9 „strzałka naprowadzająca w lewo”,
- P-9b „strzałka naprowadzająca w prawo”.
Strzałki uprzedzają, że pas ruchu, na którym są namalowane, kończy się (lub na dalszym odcinku przeznaczony jest dla określonych pojazdów) i w związku z tym kierujący obowiązani są opuścić go, przejeżdżając na pas ruchu wskazany strzałką.
Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?
Jeśli chodzi o pierwszeństwo na kończącym się pasie ruchu, warto spojrzeć do kodeksu drogowego. Przede wszystkim przy zmianie pasa ruchu należy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności. Zgodnie z art. 22 ust. 4 kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zmierza, z wyjątkiem sytuacji opisanych w ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu a ten pas ruchu z prawej strony.
Ustępy 4a i 4b wskazują, jak należy się poruszać w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni, gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia na nim przeszkody lub jego zanikania. Wówczas kierujący pojazdem, poruszający się pasem z możliwością kontynuowania jazdy, jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, zmianę pasa ruchu na ten, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy.