Kosz na śmieci w sklepie
Kosz na śmieci w sklepie – czy sprzedawca ma obowiązek udostępnić klientom kosz na odpadki?
Ogólnodostępne kosze na śmieci zapobiegają zaśmiecaniu przestrzeni przed sklepem. Wpływa to na pewno na estetykę otoczenia, a więc także na to, jak odbierany jest obiekt. Kosze przydają się też klientom, którzy często mają potrzebę wyrzucenia paragonów lub opakowań po produktach. Chociażby z tych powodów właściciele sklepów powinni zadbać o śmietniki. Ale czy mają taki obowiązek?
Kosz na śmieci w sklepie – czy jest konieczny?
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku m.in. przez wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym ora utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów. Na mocy uchwały rady gminy obowiązku te w całości lub części może przejąć gmina (w zamian za uiszczoną opłatę). Dokładne zapisy dotyczące udostępniania koszy na śmieci klientom sklepów znajdują się w regulaminie utrzymania czystości w mieście (gminie). Np. uchwałą Rady Miasta Gdańska właściciele nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gastronomiczna lub handlowa w branży spożywczej (w tym w czasie imprez), mają obowiązek wystawienia na zewnątrz lokalu lub obiektu wystarczającej liczby pojemników na odpady i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu oraz sprzątania otoczenia lokalu ze śmieci związanych z działalnością handlową lub gastronomiczną. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować grzywną.
Kosze na śmieci w sklepie – sklepy wielkopowierzchniowe i galerie handlowe
W galeriach handlowych i dużych supermarketach można spotkać kosze przeznaczone na różne typy odpadów. Warto przywołać tu art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zgodnie z nim przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 mają obowiązek prowadzić na własny koszy selektywne zbieranie odpadów opakowaniowych po produktach w opakowaniach, które znajdują się w ofercie handlowej tych jednostek, według rodzajów opakowań, z których powstały odpady (z wyłączeniem opakowań objętych systemem kaucyjnym).