Oznakowanie poziome przystanków komunikacji miejskiej
O przystankach autobusów, trolejbusów i tramwajów informują znaki pionowe D-15, D-16 i D-17. Jak wygląda oznakowanie poziome przystanków komunikacji miejskiej?
Do oznakowania poziomego przystanków komunikacji miejskiej służy znak P-17 (linia przystankowa), który ma formę zygzaka. Tak jak inne znaki poziome, znak P-17 powinien być naniesiony farbą drogową o określonych parametrach. Warto pamiętać, że na odcinku jezdni oznaczonym linią przystankową obowiązuje zakaz zatrzymywania się pojazdów innych niż pojazdy komunikacji zbiorowej. Przepisy nie zabraniają przejazdu przez obszar oznakowany zygzakiem P-17.
Znak ten:
- wyznacza odcinek jezdni przeznaczony na przystanek autobusowy lub trolejbusowy bez zatoczki, zlokalizowany na jezdni lub poboczu;
- wyznacza strefę przystanku tramwajowego bez wysepki dla pasażerów.
Przystanki komunikacji miejskiej – oznakowanie pionowe i poziome
Linia przystankowa powinna być zlokalizowana w taki sposób, by jej koniec znajdował się w odległości 15 m za znakiem pionowym D-15, D-16 lub D-17.
Jeśli na przystanku bez zatoki odcinek, na którym zastosowano znak P-17, jest dłuższy nić 30 m, zaleca się ucieszenie dwóch znaków pionowych – w odległości 15 m od początku i końca oznakowania poziomego.
Długość linii przystankowej
Przepisy wskazują, że długość linii przystankowej nie powinna być mniejsza niż 30 m. W przypadku przystanków autobusowych i trolejbusowych długość znaku P-17 powinna być dostosowana do częstotliwości jednoczesnego zatrzymywania się kilku pojazdów, ale nie może być większa niż 60 m.
Na przystankach tramwajowych długość linii powinna być równa długości najdłuższego składu.
Oznakowanie poziome przystanków – inne znaki
- Przed przystankami tramwajowymi bez wysepek umieszcza się znaki P-14, które określają miejsce zatrzymania pojazdów (prostopadle do osi jezdni, w odległości co najmniej 2 m przed linią przystankową), oraz znaki P-6 ostrzegające o zbliżaniu się do przystanków.
- W przypadku bardzo wąskich wysepek na przystankach tramwajowych (węższych niż 3,5 m), które nie są odgrodzone barierkami, wyznacza się strefę ochronną, stosując linię ciągła lub powierzchnię wyłączoną z ruchu.
- Przystanki autobusowe zlokalizowane na poboczu oddziela się od pasa ruchu znakiem P-7a (linia krawędziowa przerywana)