Oznakowanie przejazdów kolejowych z zaporami i bez zapór
Oznakowanie przejazdów kolejowych – najważniejsze zasady. Jakie znaki służą do oznakowania przejazdów z zaporami, a jakie do oznakowania przejazdów bez zapór?
Oznakowanie przejazdów kolejowych z zaporami
Znak ostrzegawczy A-9
Do oznakowania przejazdów kolejowych z zaporami służy znak ostrzegawczy A-9 („przejazd kolejowy z zaporami”). Stosuje się go przejazdami kategorii A (z zaporami zamykającymi całą szerokość jezdni) oraz kategorii B (z półzaporami zamykającymi wjazd na przejazd).
Słupki wskaźnikowe G-1
Przed przejazdami kolejowymi z zaporami stosuje się również słupki wskaźnikowe G-1a, G-1b, G-1c. Na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, jeśli widoczność przejazdu jest mniejsza niż 100 m, znak A-9 ze słupkami stosuje się także po lewej stronie jezdni – odpowiednio słupki G-1d, G-1e, G-1f.
Na drogach gruntowych znak A-9 umieszcza się ze słupkiem G-1c, w odległości 50-100 m od przejazdu kolejowego.
Znak G-2
Przed przejazdami na zelektryfikowanej linii kolejowej umieszcza się (na osobnym wsporniku) znak G-2 „sieć pod napięciem”.
Oznakowanie przejazdów kolejowych bez zapór
Znak ostrzegawczy A-10
Znak ostrzegawczy A-10 („przejazd kolejowy bez zapór”) stosuje się przed przejazdami bez zapór lub półzapór: kategorii C (wyposażonymi w samoczynną sygnalizację świetlną) oraz kategorii D (niewyposażonymi w żadne z wymienionych urządzeń).
Zasady oznakowania przejazdów znakiem A-10 są analogiczne jak znakiem A-9.
Tabliczka T-7
Tabliczka T-7 podaje schematycznie rzeczywisty układ torów i drogi na przejeździe. Należy ją stosować pod znakiem A-10 w przypadku szczególnie niebezpiecznych przejazdów kolejowych kategorii C i D (ostry kąt przecięcia się drogi z linią kolejową, bliskość toru kolejowego przebiegającego równolegle do osi drogi, przebieg linii kolejowej w łuku).
Krzyż św. Andrzeja – znaki G-3 i G-4
Bezpośrednio przed przejazdami kategorii C i D, a także E (przed przejściami użytku publicznego dla pieszych), bez obsługiwanego urządzenia zabezpieczającego, umieszcza się znak „Krzyż św. Andrzeja” G-3 lub G-4.
- G-3 – przed przejazdami kolejowymi na liniach jednotorowych,
- G-4 – przed przejazdami kolejowymi na liniach dwu- i wielotorowych.
Inne znaki
- Znak zakazu B-20 („stop”) – umieszczany przejazdami kategorii D, na których nie są zachowane warunki widoczności toru.
- Znak ostrzegawczy A-30 („inne niebezpieczeństwo”) z tabliczką T-10 – jeśli droga przecina tor kolejowy będący bocznicą, torem manewrowym lub torem eksploatowanym sporadycznie, a ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei.