Oznakowanie przejazdu rowerowego
Odpowiednie oznakowanie przejazdu rowerowego ułatwia rowerzystom poruszanie się po mieście i poprawia bezpieczeństwo na drogach. W jaki sposób powinny być oznakowane miejsca przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi?
Przejazd rowerowy – definicja
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie drogowym przejazd dla rowerów to powierzchnia jezdni lub torowiska:
- przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch,
- oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
Oznakowanie przejazdu rowerowego
Znaki pionowe
W celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi lub miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych oraz miejsca przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi stosuje się odpowiednio znaki informacyjne D-6a (przejazd dla rowerzystów) i D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów).
Znaki pionowe D-6a i D-6b umieszcza się w odległości do 0,5 m od krawędzi przejazdu lub przejścia i przejazdu, od strony nadjeżdżających pojazdów. Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych zaleca się stosowanie znaku dwustronnego, a przy jezdniach jednokierunkowych znaki należy powtarzać po lewej stronie.
Znaki poziome
Powierzchnię jezdni lub torowiska tramwajowego przeznaczoną do poprzecznego ruchu rowerzystów wyznacza znak poziomy P-11 (przejazd dla rowerzystów). Takie przejazdy wyznacza się na przedłużeniu dróg dla rowerów lub dróg dla rowerów i pieszych – prostopadle do osi jezdni lub torowiska, dopuszcza się również wyznaczenie przejazdu ukośnie.
- Powierzchnię przejazdu wyznaczają dwie linie przerywane, poprzeczne do osi jezdni. W przypadku przejazdu jednokierunkowego odległość między zewnętrznymi krawędziami tych linii nie powinna być mniejsza niż 1,8 m, a w przypadku dwukierunkowego – 3,0 m.
- Pomiędzy liniami nie umieszcza się znaków podłużnych. Linie ciągłe stykają się z zewnętrznymi krawędziami linii, a inne znaki umieszcza się w odległości minimum 2,0 m od nich. Wyjątkiem jest znak P-10 (przejście dla pieszych) – może być umieszczony w odległości 0,5 m.
- Dla zapewnienia dobrej widoczności przepisy zalecają dodatkowe oznaczenie powierzchni przejazdu dla rowerzystów barwą czerwoną.
- W uzasadnionych sytuacjach dopuszcza się jednostronne połączenie zebry dla pieszych ze znakiem P-11 – powierzchnię przejazdu połączonego z przejściem dla pieszych maluje się farbą drogową barwy czerwonej.