Progi podrzutowe a progi zwalniające: kiedy się je stosuje, co je różni i co łączy?

Progi podrzutowe a progi zwalniające: kiedy się je stosuje, co je różni i co łączy?

20 listopada 2024

Spowolnienie ruchu jest skutecznym sposobem na poprawę bezpieczeństwa ruchu, szczególnie na obszarach miejskich, na osiedlach, w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych. W celu wymuszenia na kierowcach wolniejszej jazdy stosuje się różne rozwiązania. Wśród nich wymienić można fizyczne przeszkody w formie wygarbień – progi podrzutowe i progi zwalniające. Czym się różnią i gdzie mogą być wykorzystywane?

Do czego służą progi zwalniające i progi podrzutowe?

Do czego sluza progi podrzutowe i progi zwalniajace

Progi zwalniające i progi podrzutowe należą do urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zarówno jedne, jak i drugie służą są do fizycznego wymuszenia ograniczenia prędkości pojazdów samochodowych. Progi mają formę wygarbienia przebiegającego w poprzek drogi. Przejechanie przez próg podrzutowy lub zwalniający z nadmierną prędkością powoduje dyskomfort dla kierowcy i pasażerów, może także wiązać się z ryzykiem uszkodzenia zawieszenia. Aby bezpiecznie i bez wstrząsów przejechać przez taką przeszkodę, konieczne jest zredukowanie prędkości.

Warto wiedzieć, że chociaż oba typy progów (zwalniające i podrzutowe) mają właściwie taką samą funkcję, są to dwa różne urządzenia BRD. Wytyczne dotyczące ich stosowania określają przepisy – znaleźć je można w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. (szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa drogowego i warunki ich umieszczania na drogach). Zgodnie ze znajdującymi się tam zapisami progi zwalniające U-16 i U-17 można stosować tylko w miejscach i na odcinkach dróg, na których zachodzi konieczność skutecznego ograniczenia prędkości pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność nie jest wystarczająca.

Progi zwalniające i podrzutowe – rodzaje, przepisy, zastosowanie

Progi zwalniające i podrzutowe są skutecznymi narzędziami uspokojenia ruchu. Powodują, że kierowcy zdejmują nogę z gazu, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa. Nie mogą być jednak wykorzystywane wszędzie. Przepisy szczegółowo określają zakres ich stosowania.

Progi zwalniające

Istnieją różne typy progów zwalniających. Ich dobór zależy m.in. od rodzaju drogi i specyfiki danego miejsca. Ze względu na ukształtowanie w planie drogi wyróżnić można progi zwalniające:

  • listowe (jednolity lub składany z segmentów element listwowy przebiegający przez całą szerokość drogi),
  • płytowe (wygarbienie w formie płyty osiągane przez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni lub ułożenie odpowiedniej konstrukcji),
  • wyspowe, tzw. poduszki berlińskie (przeszkoda w formie wyspy umieszczonej na jezdni).

Ze względu na ukształtowanie rampy najazdowej wyróżnia się progi o rampie: prostej, krzywej kołowej, krzywej sinusoidalnej.

Zgodnie z przepisami progi zwalniające można montować w obszarze zabudowanym, na drogach następujących klas technicznych: lokalnych (L), dojazdowych (D), zbiorczych (Z), a w wyjątkowych przypadkach – także głównych (G).

Stosowanie progów zwalniających jest zabronione:

  • na ulicach i drogach wyjazdowych pojazdów straży pożarnej, pogotowia ratunkowego itp.,
  • na ulicach i na drogach, na których odbywa się ruch autobusów lub trolejbusów (z wyjątkiem progów wyspowych lub progów płytowych o krzywej sinusoidalnej rampie najazdowej lub rampie prostej o pochyleniu nie większym niż 1:15),
  • na jezdniach innych niż bitumiczne, jeśli nie ma możliwości zastosowania znaku poziomego P-25,
  • na łukach dróg i w innych przypadkach, jeżeli obecność progu mogłaby powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

Oprócz tego progów zwalniających nie umieszcza się na obiektach mostowych, w tunelach, nad konstrukcjami inżynierskimi (przepusty, komory instalacji wodociągowych, przejścia podziemne), oraz w odległości mniejszej niż 25 m od nich.

Progi podrzutowe

Progi podrzutowe, w odróżnieniu od progów zwalniających, mogą być stosowane poza drogami publicznymi. Wyjątkiem jest obszar przejścia granicznego, gdzie dopuszcza się montowanie tego typu urządzeń BRD jako element uzupełniający zaporę U-13b.

Progi podrzutowe mogą być instalowane:

  • na obszarach o ograniczonej dostępności lub na obszarach zamkniętych (np. parkingi, tereny zakładowe, drogi osiedlowe) – w przypadkach, gdy konieczne jest ograniczenie prędkości pojazdów do ok. 5-8 km/h,
  • przy wjazdach na parkingi, tereny zakładowe, tereny obiektów użyteczności publicznej itp. – jeśli zainstalowane są tam urządzenia zamykające teren (np. zapory, bramy, furty), jako środek wzmacniający działanie tych urządzeń i wymuszający powolny wjazd na dany obszar,
  • na parkingach i innych terenach tego typu – jako środek dyscyplinujący ruch wewnętrzny.

Progi podrzutowe mogą mieć różne kształty i przekroje. Najczęściej spotyka się progi listwowe, które mają formę poprzecznego wygarbienia przebiegającego w poprzek drogi, ustawionego na wjeździe itp. Inaczej wygląda punktowy próg podrzutowy – przeszkoda do pokonanie przez kierowców składa się z kilkunastu okrągłych elementów, rozmieszczonych w wybranych punktach, najczęściej w regularnych odstępach (pojedyncze elementy tworzą linie).

Próg podrzutowy a zwalniający – FAQ

Prog podrzutowy a zwalniajacy - FAQ
Jaką funkcję pełnią progi podrzutowe i zwalniające?

Progi podrzutowe i zwalniające to urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego służące do spowolnienia ruchu. Stanowią przeszkodę, której przejechanie z nadmierną prędkością powoduje dyskomfort, a w skrajnych przypadkach może stwarzać zagrożenie uszkodzenia auta. 

Ile kosztują progi podrzutowe?

W sprzedaży dostępne są progi podrzutowe różnego typu. Cena różni się w zależności od konkretnego modelu, materiału, z jakiego wykonany jest próg, jego długości, liczby elementów itp. Kompletny próg może kosztować kilkaset złotych, w przypadku rozbudowanych zestawów może to być koszt na poziomie kilu tysięcy złotych. Pełną ofertę progów podrzutowych wraz z cenami znajdziesz na Znakowo.pl.

Czym różnią się progi zwalniające od podrzutowych?

Progi zwalniające i podrzutowe, chociaż pełnią podobne funkcje, różnią się kilkoma aspektami. Progi zwalniające to urządzenia BRD przeznaczone do stosowania na drogach publicznych (jednak nie wszędzie i tylko na drogach klas technicznych L, D, Z i – w szczególnych przypadkach – G). Progi podrzutowe mogą być stosowane poza drogami publicznymi. Są to zazwyczaj nieco wyższe konstrukcje. Mogą wymuszać zwolnienie prędkości pojazdu nawet do kilku kilometrów na godzinę, podczas gdy progi zwalniające są nieco łagodniejsze – w zależności od konkretnego progu, aby bezpiecznie przez nie przejechać, należy zwolnić od ok. 20 do 35 km/h.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: