Rodzaje sygnalizatorów świetlnych
Sygnalizator służy do nadawania sygnałów przeznaczonych dla uczestników ruchu. Jakie są rodzaje sygnalizatorów świetlnych?
Rodzaje sygnalizatorów
Ogólne do kierowania ruchem:
- S-1 – dla kierujących wszystkimi pojazdami,
- S-1a – dla kierujących rowerami.
Sygnały dla kierujących pojazdami i kierujących rowerami nadawane są w następującej
sekwencji podstawowej: czerwony → czerwony i żółty → zielony → żółty → czerwony.
Z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką:
- S-2 – sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki zezwala na skręcenie w kierunku wskazanym strzałką po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem.
Kierunkowe:
- S-3 – dla kierujących wszystkimi pojazdami,
- S-3a – dla kierujących rowerami.
Sygnały nadawane przez sygnalizatory S-3 i S-3 a dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Określające sposób korzystania z pasa ruchu dla jezdni wielopasmowych lub pasów o zmiennym kierunku ruchu:
- S-4 (sygnał czerwony w formie litery x – zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym jest nadawany; sygnał zielony w kształcie strzałki skierowanej w dół – zezwolenie na wjazd na pas ruchu),
- S-7 (nakaz jak najszybszego opuszczenia pasa ruchu, nad którym jest nadawany).
Ostrzegawcze w postaci światła żółtego migającego:
- S-1, S-1a, S-2, S-3, S-3a lub sygnalizatory jednokomorowe,
- lampy umieszczone na przeszkodzie,
- w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla ruchu pieszych sygnał ostrzegawczy może występować w postaci żółtej sylwetki idącego pieszego.
Sygnał ostrzegawczy może być także połączony ze znakiem-6 zamontowanym nad przejściem dla pieszych, tzw. przejście aktywne.
Dla pieszych i rowerzystów:
- S-5 – dla pieszych,
- S-6 – dla rowerzystów.
Dopuszcza się łączenie sygnałów dla pieszych i rowerzystów w jednym sygnalizatorze.
Dla kierujących tramwajami:
- ST, STK, STT lub SB bez tabliczki z napisem BUS.
Dla kierujących autobusami:
- SB.
Nadające sygnały dla kierujących pojazdami, stosowane na przejazdach tramwajowych zlokalizowanych poza skrzyżowaniami lub na skrzyżowaniach bez sygnalizacji dla pozostałych strumieni ruchu:
- sygnalizatory dwukomorowe o średnicy soczewek 200 lub 400 mm (odpowiednio: obok jezdni i nad jezdnią) z soczewkami barwy czerwonej i żółtej. Sygnał czerwony i żółty nadawane są w następującej sekwencji: żółty migający à żółty stały à czerwony à żółty migający.
Zakazujące wjazdu, umieszczane na przejazdach kolejowych, w miejscu wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych itp.
- sygnalizatory w postaci dwóch na przemian migających sygnałów czerwonych lub pojedynczego migającego sygnału czerwonego.
Ilustracje:
- S1, S-1a, S-2, S-3, S-3a, S-4, S-7, S-5, S-6, sygnały dla kierujących tramwajami i autobusami: załącznik do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r.
- Sygnał w postaci sylwetki pieszego: załącznik nr 3 do w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.