Słupki drogowe – oznaczenia i sposoby odczytu
Słupki drogowe to urządzenia BRD stosowane do optycznego prowadzenia ruchu. Na niektórych przymocowane są tabliczki z cyframi. Co to za oznaczenia i o czym mówią? Co ile metrów ustawiane są słupki na drodze i dlaczego warto wiedzieć, jak rozszyfrować zapisy na tabliczkach?
Słupki prowadzące
Słupki prowadzące ułatwiają kierowcom orientację co do szerokości drogi, jej przebiegu w planie oraz na łukach poziomych, co ważne jest szczególnie w porze nocnej i w trudnych warunkach atmosferycznych. Rozróżniamy słupki U-1a (umieszczane samodzielnie na poboczu) oraz U-1b (umieszczane nad barierą ochronną). Konstrukcja słupków prowadzących oraz ich sposób umieszczenia powinny zapewnić zachowanie pionowej pozycji słupka.
Przydrożne słupki U-1a i U-1b mają w przekroju kształt trapezu. Dopuszcza się również stosowaniu słupków o innym kształcie w przekroju (wypukłe, dwuwypukłe, płaskie o wzmocnionym przekroju). Montuje się na nich elementy odblaskowe w kształcie równoległoboku o szerokości 4 cm i wysokości 20 cm – czerwone po prawej stronie jezdni i białe po lewej stronie jezdni. Elementy umieszczone są na czerwonym tle. Niekiedy znajdują się na nich tabliczki z informacjami dotyczącymi kierunku do najbliższego telefonu alarmowego, oznaczenia pikietażu (kilometrażu) drogi albo znaki z numerem drogi. Jak czytać słupki drogowe?
Gdzie stosuje się słupki prowadzące?
Słupki prowadzące stosuje się na:
- drogach krajowych i wojewódzkich,
- na odcinkach dróg powiatowych i gminnych, w obrębie łuków poziomych o promieniach mniejszych niż 450 m, przy czym zaleca się na całych okręgach tych dróg.
Można ich nie stosować na odcinkach dróg z chodnikami przy krawędzi jezdni oraz na terenie miast.
Rozmieszczenie słupków
Słupki prowadzące ustawia się po obu stronach jezdni, w odległości 1 metra od krawędzi jezdni, pasa awaryjnego postoju lub pobocza twardego. Jeśli jest to konieczne ze względu na warunki lokalne, dopuszczalne jest zmniejszenie tej odległości – jednak nie mniej niż 0,5 metra od krawędzi.
Słupki powinno się umieszczać w jednej linii, równoległej do krawędzi jezdni, w sposób zapewniający niezmienność ich pionowego ustawienia.
Jeżeli na odcinku drogi ustawione są bariery ochronne, zamiast słupków U-1a można stosować słupki U-1b.
Odległości między kolejnymi słupkami prowadzącymi
Na odcinkach prostych i łukach o promieniu R > 1500 m maksymalna odległość między słupkami to 100 m.
Rozmieszczenie słupków prowadzących na łukach o promieniach mniejszych niż 1500 m:
Łuk o promieniu: | Maksymalna odległość między słupkami: |
501 – 1500 m | 50 m |
301 – 500 m | 33 m |
201 – 300 m | 20 m |
151 – 200 m | 15 m |
< 150 m | 0,1 R |
Słupki drogowe – oznaczenia – pikietaż, numer drogi, telefon
Pikietaż drogi
Pikietaż (kilometracja/kilometraż) służy określeniu miejsca na drodze, podając odległość od jej początku. W Polsce (zarówno w przypadku dróg, jak i linii kolejowych) pikietaż podawany jest na słupkach drogowych. Rozmieszcza się je co 100 metrów, z dokładnością do 1 metra.
Kilometraż (pikietaż) drogi wskazują znaki kilometrowe i znaki hektometrowe. Umieszcza się je na słupkach, na drogach krajowych i wojewódzkich, ale zaleca się ich stosowanie również na drogach powiatowych.
Jak czytać słupki drogowe?
Słupki przy drodze z oznaczeniem pikietażu spotykamy bardzo często. Większość z nas nie wie jednak, co oznaczają cyfry na tabliczkach. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak właściwie czytać słupki drogowe. W górnej części słupka, nad elementem odblaskowym umieszczana jest tabliczka z numerem drogi (tylko w przypadku dróg krajowych i wojewódzkich). Pod elementem odblaskowym znajduje się znak wskazujący kilometr danej drogi. Z kolei liczba na samym dole słupka oznacza kolejny 100-metrowy odcinek danego kilometra.
Oznaczenia na słupkach drogowych – po co?
Słupki drogowe i zawarte na nich informacje mogą, w razie wypadku, usprawnić akcję ratunkową. Dzięki nim osoba, która zgłasza wypadek drogowy, może podać dyspozytorom pogotowia ratunkowego bardzo dokładne dane dotyczące miejsca zdarzenia – z dokładnością do 100 metrów. Jest to możliwe nawet wówczas, jeśli nie znamy nazwy miejscowości, w której doszło do zdarzenia.
Tabliczki na słupkach prowadzących
- Znaki kilometrowe U-7 – stosowane w celu oznaczenia przebiegu drogi i wskazania jej kilometrażu narastająco od początku do końca drogi. Znaki z tabliczkami umieszcza się na drogach dwujezdniowych w pasie dzielącym, oprócz tego – montuje się je na słupkach prowadzących, łącznie ze znakami hektometrowymi. Lica tabliczek U-7 powinny być wykonane z folii odblaskowych.
- Znaki hektometrowe U–8 – stosowane w celu uściślenia przebiegu drogi i ułatwienia lokalizacji elementów składowych drogi podlegających ewidencji dróg oraz lokalizacji zdarzeń drogowych. Znaki hektometrowe montuje się na słupkach prowadzących. Nad tabliczką hektometrową umieszcza się znak kilometrowy.
Jeśli na odcinku drogi nie można zastosować słupków prowadzących U-1a lub U-1b, zaleca się stosowanie tabliczek wskazujących bieżący kilometr i hektometr drogi umieszczonych na elementach wyposażenia drogi, np. na słupach oświetleniowych czy na konstrukcjach bramowych.
- Tabliczki U-1d i U-1e – tabliczki z symbolem słuchawki telefonicznej wskazują kierunek do najbliższego telefonu alarmowego. Znaki stosuje się na drogach wyposażonych w system łączności alarmowej.
- Znak U-1f – tabliczki z numerem drogi. Umieszcza się na drogach krajowych i wojewódzkich na słupkach prowadzących umiejscowionych w hektometrze zerowym.