Tablice kierujące

Tablice kierujące

12 września 2019

Tablice kierujące należą do grupy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, które stosowane są przy robotach prowadzonych w pasie drogowym. Powinny być dobrze widoczne (zarówno w dzień, jak i w nocy), a ich występowanie powinno być dostosowane do utrudnień występujących na drodze.

Tablice kierujące – zastosowanie

Tablice kierujące przeznaczone są do oznaczania krawędzi:

  • Zawężonego pasa ruchu,
  • Zajętego lub zaniżonego (zawyżonego) pobocza, pasa awaryjnego lub dzielącego, w przypadku zawężenia pasa bezpieczeństwa,
  • Pasa ruchu z załamaniami w planie.

Ustawienie tablic kierujących U-21a i U-21b

Tablice kierujące ze skośnymi, biało-czerwonymi paskami mają być ustawione tak, by paski opadały w kierunku używanej części drogi. Do oznaczania ograniczonej skrajni z prawej strony jezdni należy używać tablic U-21b, a z lewej stron – U-13a. Dopuszczalne jest stosowanie tablic kierujących U-21a i U-21b zespolonych ze światłami ostrzegawczymi U-35 umieszczonymi nad tablicami.

Tablice kierujące U-21c – U21f

Dopuszcza się stosowanie aktywnych tablic kierujących U-21, z wbudowanym, wzdłuż krawędzi białej i czerwonej, pulsującym światłem żółtym.

Tablice kierujące wysokie U-21c, U-21d, U-21e i U-21f stosowane są na początku wygrodzenia, od strony nadjeżdżających pojazdów, gdy przy dużym nasileniu ruchu (tworzenie się kolumn) albo z innych powodów powstaje niebezpieczeństwo, że wygrodzenie tablicami U-21a lub U-21b nie zostanie dostrzeżone w odpowiednim czasie.

Na tablicach kierujących U-21c, U-21d, U-21e i U-21f można umieszczać lamy ostrzegawcze.

Tablice do oznaczanie ograniczonej skrajni

Tablice do oznaczania ograniczonej skrajni powinny być pokryte materiałem odblaskowym lub zawierać elementy odblaskowe o barwie zgodnej z barwą tła, na którym zostały umieszczony. Tablice należy ustawiać prostopadle do osi drogi, w odstępach nie większych niż 10 m w obszarze zabudowanym i 20 m poza obszarem zabudowanym. Dolna krawędź tablicy powinna znajdować się na wysokości do 0,25 m, mierząc od poziomu jezdni. Sposób zamocowania tablic powinien umożliwiać ich obrót wokół osi pionowej.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: