Witacze
Witacze to po prostu znaki, które ustawiane są przy wjazdach do miejscowości, województwa czy regionu. Ich celem jest przywitanie wszystkich przyjeżdżających. Z jednej strony informują kierowców, w jakim miejscu się znajdują, z drugiej strony pełnią funkcję reklamową – mogą być doskonałym nośnikiem informacji dla turystów.
Witacze nie są, w rozumieniu przepisów, znakami drogowymi, dlatego nie ma reguł na to, jak powinny wyglądać – wszystko zależy od pomysłowości osoby projektującej. Przeważnie jednak mają formę słupów z planszami, na których znajdują się różne elementy, np. herb, logo, informacje o lokalnych atrakcjach turystycznych czy hasło reklamowe. Warto pamiętać, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze, a witacze są swoistą wizytówką i jednym ze sposobów reklamowania danego obszaru.
Witacze – sposób na promocję regionu
Przy wjeździe do Las Vegas znajduje się jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie znaków tego typu. Na neonowej tablicy, która stała się symbolem miasta, widnieje napis „Welcome to Fabulous Las Vegas”. Dobry witacz musi przede wszystkim przykuwać uwagę. Powinien być estetyczny i zawierać najważniejsze informacje, przy czym ich natłok jest raczej niewskazany – wówczas reklama (bo witacze należy traktować jako rodzaj reklamy zewnętrznej) w ogóle nie będzie czytelna dla odbiorcy.
Estetyka witaczy
Witacze wracają do łask. Coraz częściej, przy wjazdach np. do miast lub mniejszych miejscowości, możemy spotkać ładne i pomysłowe instalacje witające przyjeżdżających. Jeszcze do niedawna mało miast, gmin czy województw dbało o ich estetykę, a przy ich wjazdach straszyły zaniedbane, betonowe graniastosłupy rodem z PRL-u, z mało atrakcyjnymi tablicami. Dzisiaj coraz więcej urzędników zdaje sobie sprawę, że witacze mogą mieć duży potencjał, jeśli chodzi o marketing. Najlepiej, jeśli nie są sztampowe – im bardziej pomysłowe i niepowtarzalne, tym lepiej. Witacze mogą być ozdobione kwiatami zdjęciami krajobrazów lub innymi elementami. Przykuwająca wzrok będzie np. podświetlana tablica.
Żeby witacz był zauważalny, powinien mieć wysokość około 6 do 8 metrów. Stawianie niższych konstrukcji mija się z celem, ponieważ nie są wówczas widoczne.