Zakaz ruchu pieszych – oznakowanie i zabezpieczenie miejsc, po których nie mogą poruszać się piesi

Zakaz ruchu pieszych – oznakowanie i zabezpieczenie miejsc, po których nie mogą poruszać się piesi

5 kwietnia 2022

Znak B-41 ustawia się w miejscach, w których obowiązuje zakaz ruchu pieszych. Kiedy można go stosować, jakie jeszcze znaki i urządzenia wykorzystuje się do zabezpieczania takich miejsc?

Zakaz ruchu pieszych – znak B-41

Znak B-41 z kategorii znaki zakazu stosuje się w celu wyeliminowania pieszych z drogi, jeśli ze względu na warunki lokalne (np. brak chodnika czy duży ruch samochodów, zwłaszcza ciężarowych) ich obecność mogłaby stwarzać niebezpieczeństwo dla nich i dla ruchu pojazdów. Znak dotyczy tej strony drogi, po której jest umieszczony. Jeżeli zakaz dotyczy całej drogi, tablice umieszcza się po obu jej stronach.

W sytuacji, gdy zakaz wyrażony znakiem B-41 obowiązuje pomiędzy skrzyżowaniami na odcinku o długości do 500 m, dopuszcza się umieszczenie pod znakiem tabliczki T-20. Tabliczka wskazuje, na jakim odcinku obowiązuje zakaz ruchu pieszych.

Kiedy stosuje się znak B-41 „zakaz ruchu pieszych”?

Zgodnie z przepisami znak B-41 umieszcza się:

  • na odcinkach dróg posiadających wydzielony poza koroną drogi ciąg pieszy, pieszo-rowerowy, drogi dojazdowe, gdzie istnieje możliwość obsługi ruchu pieszego poza pasem drogowym;
  • wzdłuż nowych odcinków dróg, zwłaszcza obwodnic, które nie służą obsłudze ruchu pieszego, a ruch ten może odbywać się wzdłuż ciągów tradycyjnych.

Znak „zakaz ruchu pieszych” wykorzystuje się również, jeśli ciąg pieszy wyłączony jest z ruchu z powodu prowadzonych robót drogowych, robót budowlanych itp.

Wskazanie pieszym alternatywnej drogi

Jeśli odcinek oznaczony jest tablicą B-41, w należy zapewnić pieszym i wskazać im bezpieczny ciąg komunikacyjny. W tym celu można stosować odpowiednie tabliczki, np. „Przejście drugą stroną ulicy”.

Zapory drogowe U-20

W celu zabezpieczenia odcinka, po którym ze względu na prowadzone roboty nie mogą poruszać się piesi, stosuje się urządzenia BRD, takie jak zapory U-20. Wygrodzenie, ustawione na początku robót, prostopadle do jezdni, fizycznie uniemożliwia pieszym wejście na potencjalnie niebezpieczny, czasowo wyłączony odcinek chodnika.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: