Znaki autostrad i dróg ekspresowych: początek, koniec, prędkości i przepisy – co trzeba wiedzieć?

Znaki autostrad i dróg ekspresowych: początek, koniec, prędkości i przepisy – co trzeba wiedzieć?

2 sierpnia 2022

O początku drogi ekspresowej informuje znak D-7, natomiast o początku autostrady – znak D-9. O czym należy pamiętać, poruszając się po autostradach i drogach ekspresowych, jakie obowiązują na nich dopuszczalne prędkości i jakie znaki stosuje się do ich oznakowania?

Co to jest autostrada? Co to jest droga ekspresowa?

Zgodnie z Kodeksem drogowym:

  • autostrada to droga dwujezdniowa oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego; autostrada przeznaczona jest tylko do ruchu pojazdów samochodowych (z wyłączeniem czterokołowców), które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h (również w razie ciągnięcia przyczep);
  • droga ekspresowa to droga jedno- lub dwujezdniowa oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo; droga ekspresowa przeznaczona jest tylko do ruchu pojazdów samochodowych (z wyłączeniem czterokołowców).

Znaki drogowe informujące o początku i końcu autostrady i drogi ekspresowej

Znaki drogowe informujace o poczatku i koncu autostrady i drogi ekspresowej

Początek i koniec drogi ekspresowej

W celu oznaczenia początku lub kontynuacji drogi ekspresowej stosuje się znak informacyjny D-7.

Znak D-7 ustawia się:

  • na początku drogi ekspresowej,
  • na początkach łącznic wjazdowych lub na innych drogach dojazdowych do dróg ekspresowych.

Znak drogi szybkiego ruchu umieszcza się na tablicach przeddrogowskazowych i drogowskazach tablicowych kierujących ruch do drogi ekspresowej, znajdujących się na drodze, z której następuje wjazd na drogę ekspresową.

Znak D-7 może występować razem z tabliczką T-1a lub znakiem D-43:

  • tabliczkę T-1a umieszcza się pod znakiem D-7 na drogach ogólnodostępnych, których przedłużeniem jest droga ekspresowa – w odległości 1000 m przed jej początkiem, a dodatkowo za ostatnim skrzyżowaniem znajdującym się w odległości mniejszej niż 1000 m od początku drogi ekspresowej;
  • Znak D-43 występuje ze znakiem D-7, jeżeli wjazd na drogę ekspresową następuje z drogi leżącej w obszarze zabudowanym

W celu oznaczenia końca drogi ekspresowej stosuje się znak D-8.

Znak D-8 ustawia się:

  • na końcu drogi ekspresowej,
  • na łącznicach wyjazdowych z drogi ekspresowej.

Jeśli droga ekspresowa prowadzi do przejścia granicznego, wówczas znak D-8 umieszcza się przed znakiem A-30 z tabliczką T-17. Jeśli natomiast droga ekspresowa kończy się na skrzyżowaniu lub na odcinku międzywęzłowym, np. na przejściu granicznym, w odległości 1000 m przed jej końcem umieszcza się znak D-7 z tabliczką T-1a.

Początek i koniec autostrady

W celu oznaczenia początku lub kontynuacji autostrady stosuje się znak D-9.

Znak D-9 ustawia się:

  • na początku jezdni głównej autostrady,
  • na początkach łącznic wjazdowych.

Znak umieszcza się obok znaku E-15c z numerem autostrady, na tablicach przeddrogowskazowych i drogowskazach tablicowych, znajdujących się na drodze, z której następuje wjazd na autostradę. W przypadku autostrady płatnej pod znakami D-9 i E-15c umieszcza się napis „Płatna”.

Znak D-9 może występować z tabliczką T-1a lub znakiem D-43 – zasady są analogiczne jak w przypadku oznakowania drogi ekspresowej.

W celu oznaczenia końca autostrady stosuje się znak D-10.

Znak D-10 ustawia się:

  • na końcu jezdni głównej autostrady,
  • na łącznicach wyjazdowych z autostrady.

Jeśli autostrada prowadzi do przejścia granicznego lub kończy się na odcinku międzywęzłowym, obowiązują analogiczne zasady oznakowania co w przypadku znaki D-8.

Oznakowanie płatnej autostrady lub drogi ekspresowej

Dla oznakowania drogi ekspresowej lub autostrady, za przejazd którymi pobierana opłata, wraz z tablicami D-7/D-9 stosuje się tabliczkę T-28. Oznakowanie umieszcza się na początku łącznic wjazdowych na płatny odcinek lub na jezdni głównej bezpłatnej autostrady lub drogi ekspresowej – na ostatnim węźle przed punktem poboru opłat. W odległości 1000 m przed znakiem D-7/D-9 z tabliczką T-28 umieszcza się dodatkowo znak D-7/D-9 z tabliczkami T-28 i T-1a.

Na początku odcinka bezpłatnego, będącego kontynuacją autostrady lub drogi ekspresowej płatnej umieszcza się znak D-7/D-9 z tabliczką T-28a, która wskazuje koniec odcinka, za przejazd którym pobierana jest opłata.

Znaki informacyjne D-49 „pobór opłat” ustawia się w celu uprzedzenia o miejscu na jezdni głównej autostrady lub drogi ekspresowej, w którym pobierane są opłaty za przejazd. Znak ten ustawia się w odległości 1000 m przed stacją poboru opłat.

Znaki drogowe na autostradzie i drodze ekspresowej

Przy jezdniach głównych na autostradach stosuje się znaki wielkie (W), natomiast na drogach ekspresowych – znaki duże (D). Na łącznicach i jezdniach innych niż jezdnie główne autostrad i dróg ekspresowych stosuje się znaki średnie (S). Przy oznakowaniu robót prowadzony w pasie drogowym stosuje się znaki o jedną grupę wielkości wyższą niż stosowane na danym odcinku. W przypadku autostrad stosuje się znaki wielkie.

Do wykonywania lic znaków nad jezdnią na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się folię pryzmatyczną. Zaleca się, aby stosować ją również do wykonywania tablic przeddrogowskazowych i drogowskazów znajdujących się obok jezdni na autostradach i drogach ekspresowych.

Oznakowanie autostrady w obrębie węzłów

W obrębie węzłów i przed zjazdami  z autostrady umieszcza się następujące znaki i urządzenia BRD:

  • E-20 – 3000 m przed pasem wyłączania,
  • E-1a I i E-1a II – odpowiednio w odległości 1500 m i 500 m przed pasem wyłączania,
  • F-14a, F-14b, F-14c (tablice wskaźnikowe) – w odległości 300, 200 i 100 m przed początkiem pasa wyłączania,
  • E-2d – jako zasada lub E-2c – w miejscu wyjazdu, w którym szerokość pasa wyłączania wynosi 1 m,
  • U-14 – za wyjazdem na wysepce oddzielającej jezdnię główną od łącznicy w miejscu, w którym wysepka ma szerokość co najmniej 1,6 m,
  • E-5 lub E-6 – za wyjazdem na wysepce, gdy do jednego miasta prowadzi kilka wyjazdów,
  • A-6d – przed każdym wjazdem na autostradę w odległości 150 – 300 m (w przypadku odległości mniejszej niż 150 m pod znakiem umieszcza się tabliczkę T-1),
  • E-14a – za wjazdem na autostradę w odległości 300 m od końca pasa włączania.

Na autostradach o co najmniej trzech pasach ruchu dopuszcza się stosowanie (zamiast tablic przeddrogowskazowych) dodatkowego drogowskazu E-2c w odległości 1000 m przed początkiem pasa wyłączania.

Oznakowanie drogi ekspresowej w obrębie węzłów

W obrębie węzłów i przed zjazdami  z drogi ekspresowej umieszcza się następujące znaki i urządzenia BRD:

  •  E-1 lub E-1b – w odległości  500 m przed pasem wyłączania,
  • E-2a (E-2e) lub E-2b (E-2f) – w miejscu, w którym pas wyłączania ma szerokość 1 m,
  •  U-4 – analogicznie jak w przypadku autostrad,
  •  E-5 lub E-6 – analogicznie jak w przypadku autostrad,
  • A-6d – analogicznie jak w przypadku autostrad,
  • E-14 – za wjazdem na drogę ekspresową w odległości 250 m od końca pasa włączania.

Maksymalna prędkość, z jaką można jechać na autostradzie i drodze ekspresowej

Minimalna predkosc, z jaka mozna jechac po autostradzie
  • Ograniczenie prędkości – samochody osobowe, motocykle, samochody ciężarowe o DMC do 3,5 t:

o   140 km/h – na autostradzie,

o   120 km/h – na drodze ekspresowej dwujezdniowej,

o   100 km/h – na drodze ekspresowej jednojezdniowej.

  • Ograniczenie prędkości – inne pojazdy i zespoły pojazdów:

o    80 km/h – na autostradzie i drodze ekspresowej.

Dopuszczalna prędkość autobusu spełniającego dodatkowe warunki techniczne na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.

Droga ekspresowa a autostrada – przepisy – różnice i podobieństwa

Różnice

 Droga ekspresowaAutostrada
Prędkość minimalnaPrzepisy nie precyzują40 km/h
CofanieZabronioneZabronione
ZawracanieZabronione, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonegoZabronione
HolowaniePrzepisy nie zabraniająZabronione, z wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego przeznaczone, do najbliższego wjazdu lub miejsca obsługi podróżnych
Zatrzymanie lub postój w miejscu innym niż do tego wyznaczone*ZabronioneZabronione

* Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Podobieństwa

Sygnalizowanie postoju pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku

Postój należy sygnalizować w każdym przypadku przez:

  • włączenie świateł awaryjnych pojazdu (jeśli pojazd nie jest w nie wyposażony – należy włączyć światła pozycyjne),
  • umieszczenie trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem (trójkąt umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca uruchomienia pojazdu).

Odstęp między pojazdami

Kierujący powinien zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp [wyrażony w metrach] powinien  być nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu [wyrażonej w kilometrach na godzinę], którym porusza się kierujący. Przepisu nie stosuje się podczas wyprzedzania.

Julita Krzemińska

Copywriterka z zawodu i z wyboru. Prywatnie pasjonatka hippiki, wielbicielka sztuki, nałogowa czytelniczka i zdeklarowana czechofilka. Sprawuje pieczę nad blogiem sklepu Znakowo.pl właściwie od początku jego istnienia. Aktywnie zgłębia wiedzę branżową, trzyma rękę na pulsie, śledząc zmieniające się przepisy. Kwestie związane z BHP, oznakowaniem przestrzeni i bezpieczeństwem ruchu drogowego mają przed nią coraz mniej tajemnic. Tworząc treści, dba nie tylko o ich warstwę merytoryczną, ale także o to, by były przystępne dla odbiorców i pomagały klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Avatar
Artykuły mają jedynie charakter poglądowy. Nie stanowią wykładni prawa, nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada prawna, ani nie mogą jej zastąpić.
Udostępnij: