Znaki bezpieczeństwa w autobusach
Znaki bezpieczeństwa w autobusach – wymagania zgodne z Regulaminem nr 107 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M2 i M3 w zakresie ich budowy ogólnej [2018/237].
Znaki bezpieczeństwa w autobusach – wymogi
Regulamin nr 107 EKG ONZ ujednolica przepisy dotyczące homologacji pojazdów przeznaczonych do przewozu osób, m.in. autobusów. Zgodnie z jego zapisami znaki bezpieczeństwa muszą spełniać wymogi określone w punkcie 6.5 normy ISO 3864-1:2011.
Sposób przekazywania komunikatów i rozmieszczenie znaków
Jak wskazuje Regulamin, każdy znak bezpieczeństwa musi przekazywać tylko jeden komunikat dotyczący bezpieczeństwa.
- Informacje przekazywane są za pomocą znaków graficznych. Symbole mogą być uzupełnione słowami, literami i cyframi. Całość musi być jednak umieszczona i ustawiona tak, aby znak był łatwo zrozumiały. Małe litery słów uzupełniających, a także pojedyncze litery i cyfry powinny mieć min. 8 mm wysokości. Słowa nie mogą składać się tylko z wielkich liter.
- Znaki bezpieczeństwa projektuje się wg zasady:
- nagłówek sekcji przedstawiający komunikat dotyczący bezpieczeństwa,
- druga część – instrukcja,
- trzecia (fakultatywna) część – stopka przeznaczona na tekst, który nie jest niezbędny.
- Wszystkie znaki widoczne od wewnątrz pojazdu muszą być wykonane z materiału fotoluminescencyjnego.
- Język, w którym sformułowana jest treść znaku, określa organ homologacyjny.
- Znaki muszą być dobrze widoczne – nie wolno umieszczać ich w miejscach, w których mogłyby być zasłonięte podczas eksploatacji pojazdu. Na oknie awaryjnym może być umieszczona zasłona lub roleta, ale tylko gdy dodatkowy znak bezpieczeństwa wskazuje, że okna awaryjne znajduje się za zasłoną lub roletą.
Znaki bezpieczeństwa w autobusach – symbole graficzne
Symbole graficzne na znakach wskazują wymagane działania użytkownika. Rysunki przedstawiają osobę lub odpowiednią część danej osoby obsługującą sprzęt lub urządzenie.
- Jeśli symbole wskazują wymagany ruch, muszą (w stosownych przypadkach) zawierać strzałkę wskazującą kierunek ruchu; jeśli konieczny jest ruch obrotowy stosuje się zakrzywioną strzałkę.
- Jeśli urządzenia mają być eksploatowane, płyty zdejmowane lub drzwi otwierane, piktogram musi wskazywać działania w toku.
Oznakowanie wyjść awaryjnych
Regulamin nr 107 EKG ONZ wskazuje, że odpowiednim symbolem graficznym (określonych w tabeli 3 normy ISO 7010:2011) muszą być opatrzone wyjścia awaryjne oraz inne wyjścia spełniające wymogi dotyczące wyjść awaryjnych.
- Piktogramy muszą być czytelne – zarówno od wewnątrz, jak i zewnątrz pojazdu.
- Znaki bezpieczeństwa umieszcza się obok, dookoła lub na wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych urządzeniach do sterowania awaryjnego i przyrządach do wybijania okien awaryjnych.
- Żadna część znaku bezpieczeństwa nie może zasłaniać zabezpieczeń przed nadużyciem.